Hoe kan je het beste een pensioen opbouwen ?

• Ron

aangezien ik een vrije beroep uitoefen en er door mijn werkgever niets aan pensioenvoorziening wordt geregeld, vraag ik mij af wat de beste manier is om mijn pensioen op te bouwen ? Er zijn genoeg spaaralternatieven, maar volgens mij is daar niet tegen op te sparen tegen bv de collectieve pensioenvoorzieningen die bij veel bedrijven worden gebruikt, of heb ik het mis ?

Zelf denk ik dat ik maar het moet gaan investeren in ‘bouwstenen’ want daar kan je nog het meeste winst op maken….iemand andere/betere alternatieven ?

• Jeroen

Bouwstenen zijn nogal eens winstgevend gebleken ja. Helpen echter niet bij eventuele achterblijvende partner. Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden is veel meer inzicht nodig. Een goed advies van een deskundig adviseur moet u verder kunnen helpen. Wellicht aanwezig bij uw tussenpersoon?

Vergelijk deze opties vervolgens met uw bouwstenen. Succes ermee.

• Marcel Fransen

Lijfrente of kapitaal verzekering op termijn

Belasting betaalt mee

• Jeroen

Toch even met werkgever in gesprek gaan lijkt mij op dit punt de meest verstandige beslissing alvorens uzelf gelijk een lijfrenteverzekering om de nek te hangen.Zijn er meer collega's in dezelfde situatie? Wellicht is een klein collectief contract toch haalbaar, al dan niet met werkgeversbijdrage. Werkgever zal wel moeten initieren.

Mvg, Jeroen

• Tim

Wellicht heb je het mis, sparen zal inderdaad geen optie vormen.

Maar met beleggen kunnen zeer goede rendementen worden gehaald, waarbij het bereikte pensioen hoger kan uitvallen dan in geval van een collectief pensioen.

Bij collectief pensioen tref je vaak doorsneepremies aan welke ongunstig kunnen zijn voor jonge / gezonde werknemers. Hoe dit in jouw situatie is kan ik niet beoordelen, maar een individuele mogelijkheid op pensioen te regelen hoeft niet slechter te zijn, maar doe wel iets…..

suc 6