geen pensioen

• elise

Enkele maanden geleden kwam ik erachter dat mijn werkgever geen pensioen voor mij heeft gespaard. Nooit eerder bij stilgestaan. Beetje dom?

Maargoed. Nu zit ik inmiddels alweer 5 jaar bij deze werkgever. Mijn pensioen is niet via een CAO geregeld. Ik werk op kantoor als secretaresse en mijn CAO is heel basic.

Is een werkgever verplicht pensioen voor je op te bouwen?

Kan ik het geld met terugwerkende kracht krijgen?

Een werkgever bepaalt het percentage wat hij voor jou wilt sparen?

Wat is een rieel percentage om hierin mee te gaan?

Zoals je merkt weet ik er echt niets van. Hoop dat iemand mij kan helpen.

Dank je.

• Jeroen

Onder welke CAO valt u?

Zijn er toevallig werknemers binnen uw bedrijf die wel een pensioentoezegging hebben? Een werkgever is niet verplicht een pensioen toe te zeggen tenzij, CAO danwel vanuit het gelijkheidsbeginsel.

Premieniveau is sterk afhankelijk van de wensen, salarisniveau, leeftijd e.d.. Vaak zie je verdeling 1/3 voor werknemer en 2/3 voor werkgever.

Heeft u het onderwerp wel eens ter sprake gebracht bij uw werkgever?

• Marcel Fransen

Werkgever is niet verplicht te sparen of een pensioen voor je aan te bieden.

Hierdoor bestaat wel de mogelijkheid voor je om in de prive sfeer te sparen

in een fiscaal aantrekkelijke lijfrente waarvan de premie aftrekbaar is voor de in komstenbelasting. (Belasting betaalt mee )

Wettelijk heb je een pensioenhiaat waaruit zal blijken dat je een hoge grote

jaarruimte hebt (een groot bedrag in aftrek mag brengen)

Financieel Planner

Marcel Fransen

• Jeroen

Het zal niet uniek zijn wanneer werkgever individueel wel iets heeft lopen voor een andere collega. Probeer dit eerst na te gaan.

Mvg, Jeroen

• Samir

Als werkgever mag je aan bepaalde groepen een pensioenrecht toekennen, en bepaalde groepen binnen hetzelfde bedrijf uitsluiten!