bedrag voor pensioenfonds per maand

• Juan.

Ik ben deze maand bij een nieuwe werkgever begonnen, en net mn eerste loonstrookje binnen. Ik betaal gewoon 130 Euro per maand aan pensioenfonds, terwijl ik bij mn vorige wergever maar 45 Euro betaalde.

Is 130 nou heel erg veel, of kan dat wel kloppen, en waar ligt het verschil aan bedragen aan?

Hopelijk kan iemand die er verstand van heeft hier op reageren.

Alvast bedankt!!

• Simon Kabelfoon

Juan,

Er bestaat een enorme hoeveelheid aan verschillende pensioenregeling in Nederland, zodat pensioen bij de een nu eenmaal niet zondermeer te vergelijken is met pensioen bij de ander.

Naast grote verschillen in de diverse regelingen bestaan er ook verschillen in de werknemersbijdrage.

Een enkele regeling kent een zogenaamd “premievrij” pensioen (is een uitstervend ras), terwijl in andere regelingen de werknemer 1/3, de helft of bijvoorbeeld 2/3 dient bij te dragen of bijvoorbeeld een vast percentage van de zogenaamde pensioengrondslag.

Het is daarom ook onmogelijk om maar even iets te roepen of die € 130 nu veel is of juist eigenlijk heel weinig.

Daar is meer informatie nodig over de vorige regeling en de huidige regeling.

Misschien kan de huidige pensioenuitvoerder je hier meer over vertellen. Informeer daar eens.

Nog een puntje van aandacht.

Wanneer je nog maar net van baan veranderd bent heb je het recht om het opgebouwde pensioen (althans de waarde die dat vertegenwoordigt) over te laten dragen naar de pensioenuitvoerder van de nieuwe werkgever.

Dit niet zo maar uit laten voeren (levert namelijk niet altijd voordeel op), maar WEL opstarten.

Via de nieuwe pensioenuitvoerder dient u een verzoek tot waardeoverdracht in.

Deze uitvoerder neemt contact op met de vorige uitvoerder.

Zodra die de waarde van uw pensioen daar bekend heeft gemaakt krijgt u van uw huidige pensioenuitvoerder een voorstel tot waardeoverdracht. Dit goed (laten) bestuderen (heeft overdragen zin?) en pas dan beslist u of u daadwerkelijk gebruik maakt van de mogelijkheid.

• Juan.

Simon,

Heel erg bedankt voor dit antwoord, jouw antwoord maakt het een stuk duidelijker voor mij!

Ja over die waarde-overdracht wist ik en heb dat dan ook aangevraagd, maar wist niet dat het soms niet voordeliger was.

Dus ook daarvoor heel erg bedankt.

Nog genoeg uit te zoeken dus!

Juan

• Simon Kabelfoon

Inderdaad Juan, nog genoeg uit te zoeken.

Mocht je de informatie verzameld hebben, plaats dan rustig weer een “prik” op dit bord en reacties zullen zeker volgen.