Pensioen opbouwen zonder werkgever

• Ronald

Er is een en ander gaande over het pensioen en AOW, ik ben nu 22 dus het is nog ver weg, maar ben niet zo positief gestemd over de tijd dat ik met pensioen kan gaan! Mijn vraag is of het mogelijk is om onafhankelijk van een werkgever een pensioen op te bouwen, of moet je dan in de richting van een lijfrente of kapitaalverzekering denken?

Alvast bedankt!

Ronald.

• Jeroen

Beste Ronald,

Je hebt zelf eigelijk al antwoord gegeven op je vraag. Onafhankelijk van werkgever is niet mogelijk volgens Pensioen & Spaarfondsenwet. Zelf iets regelen kan natuurlijk altijd. Bedenk echter wel wat je allemaal misschien nog gaat krijgen in jouw levensloop. Als je iets wilt doen wees dan voorzichtig met een te hoge inleg.

Zoek een tussenpersoon in de buurt als je daadwerkelijk iets wilt en laat deze verschillende aanbieders offreren en schriftelijk motiveren wat en waarom.

Succes ermee.

• Tim

Het is zeker goed om hier betijds over na te denken, jij bent een van de weinige in Nederland (helaas).

Met Jeroen ben ik het niet eens, wat je kunt missen zou ik reserveren in welke vorm danook.

Ook de aanschaf van een duurdere woning of beleggingen kunnen bijdragen aan een betere oude dag voorziening. Je hoeft het niet altijd te zoeken in lijfrentes!