pensioenopbouw tijdens ziekte

• dorien

Zit met een probleem en kan het antwoord niet vinden. Mijn man is sinds 5.1.2004 ziek en zit in zijn loondoorbetalingsperiode. Helaas wordt er wegens reorganisatie ontslag voor hem aangevraagd via de kantonrechter dus daar zit het probleem. Mijn man zal waarschijnlijk in het vangnet van de ziektewet terecht komen en las net dat je voor FVP alleen tijdens loongerelateerde WW in aanmerking komt maar niet tijdens ziekte. In het sociaal plan wordt hiervoor niks geregeld en ik vraag me af waar hij dan wel terecht kan. En stel dat hij toch nog afgekeurd of gedeeltelijk, waar zou hij daarna dan terecht kunnen want dan heeft hij direct daaraan voorafgaand geen werkgever meer gehad en was ook nergens bij een pensioenfonds aangesloten.

Mvg Dorien.

• Simon Kabelfoon

Wanneer het door u geschetste scenario zich voltrekt lijkt het inderdaad, dat u(w man) een probleem heeft indien aansluitend aan de ziekteperiode sprake is van werkloosheid.

Strikt genomen voldoet uw man dan inderdaad niet aan de eisen die het FVP stelt.

In de hele ontslagprocedure zal hier dan ook uitdrukkelijk rekening mee moeten worden gehouden.

Wat mij echter verbaast is, dat u spreekt over een ontslagprocedure via de kantonrechter. Volgens mij is dit op zijn minst ongebruikelijk en verlopen ontslagaanvragen (om economische motieven/reorganisatie) via het CWI.

Kantonrechter komt er bij mijn weten alleen aan te pas, wanneer een ontbinding van de arbeidsovereenkomst wordt verlangd.

Lijkt me een punt voor u om nog even na te kijken.

Betreft het een ontslagaanvraag via het CWI, dan zal uw man daarvan nog in kennis worden gesteld (van de aanvraag door werkgever) en kan hij hier bezwaar tegen aantekenen (dat wordt zelfs expliciet gevraagd). Daar uitdrukkelijk in vermelden, dat er sprake is van ziekte (volgens mij dan nog sprake van ontslagbescherming).

Betreft het een ontbindingsverzoek via de kantonrechter, dan zal uw man uitgenodigd worden om bij de zitting aanwezig te zijn.

Ben evenwel geen arbeidsrecht-deskundige en gezien het vorenstaande en de mogelijke netelige situatie waarin u dreigt terecht te komen lijkt het beste advies dan ook om u naar de “heren juristen” te verwijzen. Heeft u een gezinsrechtsbijstdanverzeketring, maak dan daar melding van de kwestie, zodat zij de behandeling van de zaak over kunnen nemen.

Ook kunt u deze vraag nog neerleggen op het prikbord van de advocaten http://www.prikpagina.nl/list.php?f=844

Succes.

• dorien

Bedankt voor het antwoord, ik was er al bang voor. Dat betekent dus dat als hij weer beter is ook niet meer via FVP kan opbouwen toch? En omdat hij tijdens de ziekte “ontslagen” komt hij daarna ook nooit meer in aanmerking voor een premie-vrije opbouw over het gedeelte dat hij evt afgekeurd zou worden.

Ontbinden en ontslag komt wat ons betreft trouwens op hetzelfde neer. Het ontslag was eerst via CWI aangevraagd en toen ze erachter kwamen dat dat niet kon werd dat ingetrokken en hebben ze de kantonrechter om ontbinding gevraagd. Helaas is de termijn zo kort dat we maar amper tijd hebben om allerlei zaken uit te zoeken. Eergisteren hebben we pas een gesprek gehad met de advocaat en eigenlijk moet maandag het verweer al ingediend zijn en die advocaten zijn volgens mij ook niet van alle pensioen- en cao-regels op de hoogte. Vandaar dus mijn vraag want ik wil het wel te berde brengen natuurlijk. Spelen nog allerlei zaken mee maar daar zal ik jullie niet verder mee vervelen.

mvg Dorien.

• Simon Kabelfoon

Dit onderdeel wel uitdrukkelijk in het verweer op laten nemen!!

Kan mogelijk van invloed zijn op de hoogte van een eventueel toe te kennen ontslagvergoeding (wanneer ontbinding al wordt uitgesproken).

• dinslage

ik ben ontslagen op 28 december wegens een faissement in 2010ik ben 60 jaar oud

nu kom ik niet in aanmerking voor verdere voor verdere pensioen opbouw,FVP zegt dat ze hier mee stoppen op 1 jan 2011.

zijn hier nog meerdere mogelijkheden voor.

• E.Toes

Als er sprake is van een faillissement kan het UWV de premiebetaling overnemen indien er sprake is van een bestaande pensioenvoorziening . Via deze link leest u een goed artikel hierover –> http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/arbeid/6580848/__Ontslagspreekuur__Antwoord_op_vragen_over_faillissement__.html