Pensioen

• Guus

Hallo,

Ben een jongeman van 27 jaar en ben reeds vanaf 2003 jaar een voorschot aan mijn werkgever aan het betalen voor een toekomstig pensioenplan (was toen nog onder constructie), hetgeen net deze maand definitief gereed is. Mijn werkgever stelt mij nu voor de keus om in dit collectieve plan mee te doen of anderzijds het reeds betaalde/ gespaarde bedrag terug te storten. Ik ben van plan om niet in te gaan in dit collectieve pensioenplan. Kan ik dan toch nog aanspraak maken op het reeds gespaarde/ ingelegde werkgeversdeel?

Zelf ingelegd in 2003: 603,72 euro, het werkgeversdeel is daaraan gelijk!! In 2004 idem!!

Ik hoor graag van u,

Guus

• Jeroen

Naar mijn mening heeft u uitsluitend recht op restitutie van het werknemersdeel. Wel zal werkgever u een afstandsverklaring moeten laten ondertekenen.

Het werkgeversdeel is naar mijn mening bedoelt voor de opbouw van uw pensioen binnen een collectieve regeling. Werkgever is niet verplicht werkgeverdeel uit te betalen indien iemand besluit afstand van deelname aan de regeling te nemen. Ik ga er wel vanuit dat u (nog) niet voor deelname aan de collectieve regeling heeft getekend. Wat is eigenlijk uw motivatie om niet deel te nemen aan de collectieve regeling?

Mvg, Jeroen