Indexering van pensioenafspraak

• Nora

Wie kan mij vertellen hoeveel de indexering bedraagt van een pensioenafspraak, gemaakt in 1994 met mijn ex-man bij onze scheiding?

De vastgestelde hoogte van mijn pensioendeel bedroeg destijds fl. 8.000 per jaar.

Ik zou graag willen weten waar ik ongeveer aan toe ben, mogelijk moet ik nog maatregelen treffen voor een eventueel pensioengat.

• Huub

Als die F 8.000 het bedrag van het nabestaandenpensioen is:

Indexatie tijdens voortzetting van de deelneming geldt alleen als het reglement zulks voorschrijft; als uw ex inmiddels geen actief deelnemer meer is, gelden de indexatiebepalingen voor ‘slapers’.

Als die F 8.000 het bedrag van het ouderdomspensioen is:

Alleen de afspraak daarover in het scheiduingsconvenant is bepalend; als er niets afgesproken is over indexatie, zal er niets te halen zijn.

Maar belt u toch de pensioenuitvoerder even; u bent belanghebbende en heeft dus recht op info; vraag een bewijs van verzekering op.

• Nora

Dank voor de reactie Huub,

Dit betreft inderdaad het ouderdomspensioen. In het echtscheidingsconvenant is de indexering hiervan opgenomen.

Heb je enig idee op welk bedrag ik rond 2010 kan rekenen?

Dank voor de moeite.

Vriendelijke groet,

Nora

• Huub

OK; wat staat er over de indexering?

Prijsindex, loonindex, of iets anders?

Huub

• Nora

Er staat: “Het door het ABP te berekenen bedrag wordt geindexeerd met het indexcijfer, waarmee het pensioen geindexeerd wordt”.

• Huub

Van de ABP_site: www.abp.nl

ABP streeft er naar dat de pensioenen van onze gepensioneerden en de pensioenopbouw van onze actieve deelnemers de gemiddelde loonontwikkeling bij Overheid en Onderwijs volgen. Die aanpassing heet indexatie. Of indexatie daadwerkelijk gebeurt en in welke mate, hangt af van de financiële positie van ABP. Als over een kalenderjaar indexatie wordt toegekend, gebeurt dat in januari van het volgend jaar.

Zo werkt het dus.

Als je het ABP -belt vertellen ze je wel hoe hoogde indexatie cumulatief is sinds

1994.

Huub

• Nora

Huub, erg bedankt voor je reacties.