Geen (verlenings)contract tussen werkgever en pensioenmaatschappij

• Marjan

Hallo

Ik ben sinds medio april 2004 in dienst bij een detacheringsbureau en wordt fulltime ingeleend door overheid. Daarvoor heb ik 12,5 jaar bij een ingenieursbureau gewerkt. Bij indiensttreding leek alles, inzake mijn pensioen in orde; verandering van pensioenmaatschappij en ook de regeling leek oke. In de rechtpositieregeling van mijn werkgever (meest recente uit febr 2003) werd deze pensioenmaatschappij met naam en toenaam genoemd. Niets aan de hand dacht ik! Tot dat ik maar bleef wachten op de toegezegde offerte voor “waardeoverdracht” van de (nieuwe) pensioenmaatschappij.

De pensioenmaatschappij vertelde mij dat zij sinds 1 januari 2003 (!) aan het onderhandelen zijn over het verlengen van het bestaande contract met mijn huidige werkgever. Hierdoor staat alle medewerkers vanaf 1 jan 2003 in een schaduwbestand. Alle aangevraagde mutaties wordt “tijdelijk” opgeschort, zo ook mijn verzoek voor offerte waardoverdracht. Had hiervan niets bij mijn indiensttreding gehoord(!)

Het blijkt dat mijn maandelijkse betaling niet terrecht komt bij deze pensioen maatschappij maar bij navraag (oa bij mijn werkgever) worden deze gelden zolang op een aparte girorekening van mijn werkgever “geparkeerd”. Eea met mijn werkgever teruggekoppelt maar die doet erg laconiek, een van de directieleden geeft aan mij aan dat juist zij op het punt staan opnieuw verlengingscontract te ondertekenen (wanneer is mij nog steeds duidelijk) en dat daarna alles vanaf 1 jan 2003 met terugwerkende kracht weer wordt ingezet. Mijn werkgever geeft ook aan dat hierna alle activiteiten en dus ook de betalingen vanaf 1 jan 2003 aan de pensioenmaatschappij worden overgeheveld. Ik zal volgens mijn werkgever in mijn pensioenopbouw geen nadelige gevolgen hiervan ondervinden…..

MAAR IS DAT OOK ZO? Ik weet er niet veel van pensioenopbouw maar ga toch na pas 3/4 jaar of langer “stilte vanwege mijn werkgever ” mijn opbouw vervolgen. Mijn inziens moet dit de hoogte van het uiteindelijke pensioen toch enigzins beinvloeden?

EN wat als mijn werkgever en de huidige pensioenmaatschappij er nu niet uit komen? of het verlengingscontract onder een andere regeling in laten gaan? Ik weet niet eens onder welke pensioen voorwaarden ik dan mijn pensioen aan het opbouwen ben.

WAAR blijft mijn pensieon geld (eigen bijdrage) plus de bijdrage van mijn werkgever. Is het tijdelijk parkeren op een girorekennig onder eigen BV wel veilig? Wat als mijn werkgever “even” geld nodig heeft? of erger faliet gaat?

Moet ik mij hierover ongerust gaan maken en verder acties ondernemen?

Alvast bedankt voor de evt. reacties

• Jeroen

Beste Marjan,

Jouw situatie is helaas niet uniek. Het gebeurt regelmatig dat contractsverlenging van een collectieve pensioenregeling niet binnen de termijn is ondertekend. Kan overigens zowel aan verzekeraar als aan werkgever liggen.

Als de grens erg is overschreden kan een verzekeraar besluiten geen mutaties meer door te voeren tot dat… Meestal wachten zij dan op handtekeningen op het verlengingsvoorstel van werkgever. Ben je in het bezit van een thans geldend pensioenreglement? Zo nee, ga er een halen bij HRM/PZ of weet ik veel wie.

Het tweede deel van jouw verhaal lijkt mij onwaarschijnlijk. De betalingen van werkgever gaan op rekeningcourant niveau normaliter gewoon door, alleen niet op basis van correcte gegevens. Als werkgever niet tijdig aan zijn betalingsverplichting voldoet zal hij normaliter door de verzekeraar aan de staart worden getrokken. E.e.a. staat meestal ook in het pensioenreglement beschreven.

Jouw pensioentoezegging staat omschreven in het reglement en daar heeft werkgever zich aan te houden. Het blijft een lastig verhaal. Is er een o.r. in het bedrijf? Zo ja, informeer daar ook naar de stand van zaken.

Ik hoop dat ik je iets verder heb geholpen. Erg ongerust maken is nooit wenselijk waarmee ik niet wil zeggen dat het “volgen” moet staken.