nieuw baan, geen pensioen regeling, TIPS??

• mirjam

Hoi,

Ben sinds kort verandert van werkgever, bij mijn nieuwe werkgever heb ik geen pensioenregling. Ik heb echter wel in mijn bruto salaris een extra bedrag hiervoor afgesproken. Ik ben een leek op dit gebied en ontvang graag tips en suggesties over lijfrente, koopsom, belastingaftrek etc. etc.

groet Stefhan

• Tim

Dit is zeer afhankelijk van de persoonlijke situatie, een advies is hier dus moeilijk te geven.

Afwegingen die hier een rol in spelen zijn: leeftijd, gewenste datum pensioenering, gewenst risico, nabestaanden?, persoonlijke financiële omstandigheden.

In het algemeen kan gezegd worden dat het verstandig is om zo vroeg mogelijk te beginnen met opbouw, immers wat vroep opzij gezet kan worden rendeerd het langst.

Zorg dat je wel betijds geld opzij zet voor een oudedagvoorziening, de verleiding om dit niet of ‘later’ te doen is erg groot.

De wijze waarop dit kan plaatsvinden is nogal afhankelijk van de persoonlijke situatie. Zaken waar opgelet dienen te worden zijn kosten en rendement van de verschillende aanbieders gecombineerd met het risico dat je wenst te nemen.

Ten aanzien van de belastingen geldt hier dat de omkeerregel mag worden toegepast. Hetgeen betekend dat voor dit doel de premies kunnen worden afgetrokken, wanneer deze tot uitkering komen zal deze worden belast. Linksom of rechtsom er wordt dus altijd belasting geheven. Het kan gunstig zijn om gebruik te maken van deze fiscale faciliteit.

Wellicht biedt zelfs de oude uitvoerder mogelijkheden om in dergelijke situaties een pensioen voort te zetten.