vraagje over pensioen offerte en eigen berekening

• Adriaan

Hallo,

ik ben 33 jaar en heb helemaal niets geregeld voor de oude dag, en ben al 10 jaar in loondienst bij een werkgeven die niets geregeld heeft. (geen CAO)

tevens heb ik geen idee over het hoe en wat van de pensioenregeling.

mijn werkgever komt nu op het idee om voor zijn personeel iets te regelen en het gaat hierbij om persoonlijke polisen. (ik dacht dat dit een c-polis hete)

ik heb nu een offerte gekregen waarin een berekening als volgt staat opgesomt :

werknemers deel ? 47.29 per maand ( ? 567.53 per jaar)

werkgevers deel ? 47.29 per maand ( ? 567.53 per jaar)

totaal per jaar dus ? 1135,06

men gaat in de berekening uit van een rendament van 4% en komt dan uit op een eindbedrag van ? 34.110,00 .(bruto dus gaat hier naar mijn idee de inkomstenbelasting van 65+ ers nog af dit terzijde)

als ik nu zelf een berekening uitvoer met als inleg ? 1135,06 per jaar met 4% rendament dan kom ik op een bedrag van ? 74.016.73 (ook dit is bruto).

mijn vraag is maak ik nu een grove denkfout of blijft er werkelijk zoveel aan de strijkstok hangen.

graag een reactie.

nogmaals ik heb er zogezegt de ballen verstand van.

• Remco

Beste Adriaan, toevallig was mijn afspraak uitgevallen en was een beetje aan het surfen. Verzekeringsmaatschappijen berekenen vaak de kosten in de 1e 10 jaar omdat 50% van de polissen in de 1e 10 jaar verlaagd of premievrij gemaakt worden dan hebben zij in ieder geval de kosten over hele looptijd geincasseerd, vandaar een laag rendement omdat het geld wat het meeste opbrengt in het eerste 10 jaar als kosten meegenomen wordt. Aangezien geld in de eerste jaren het meeste rendeert kom je heel slecht uit. Afhankelijk waar je woont wil ik het uitleggen, want wij werken binnen aegon spaarbeleg niet zo. Wij hebben 2% kosten vast per jaar. Als het een C-polis vanuit de werkgever is heb je alleen geen keuze dat is jammer..

Remco Bakker zie Spaarbeleggersite regio flevoland

• Adriaan

Remco,

allereerst bedank voor je reactie.

als ik het zo een beetje bekijk is het volgens mij voordeliger dat ik zelf maandelijks een netto bedrag van b.v. € 50.00 op mijn internet spaarrekening stort om zo een beetje te sparen voor de oude dag dan aan de regeling deel te nemen.

of zie ik dat verkeerd.

groetjes adriaan

• Remco

Nee absoluut niet .. het voordeel van lijfrente is dat het aftrekbaar is van de belasting… het nadeel is dat een overheid beslist wanneer je het eventueel kan benutten.. Een huidige Spaarrekening levert maar 3% op.. Op langere termijn kom je nooit aan het saldo wat je nodig hebt voor je oude dag.

In welke omgeving woon je? ik ben de Spaarbelegger van aegon spaarbeleg met momenteel 6 adviseurs van Lemmer, Lelystad, Almere, Den Bosch en Rotterdam

Groetjes,

Remco

• Simon Kabelfoon

Remco,

begrijp ik nu goed, dat Aegon Spaarbeleg maar 2% kosten berekent, dus dat 98% van de ingelegde premies rendeert in het pensioenplan?

Als dat zo is maakt het niet uit waar je woont, want dan zullen de klanten met hordes tegelijk op je afkomen.

Denk echter, dat dit niet het hele verhaal is, dus doe jezelf een plezier en strooi niet met dit soort onjuiste informatie.

Het verhaal over de kostenverrekening in de eerste 10 jaar klopt bij de meeste verzekeraars wel op individuele niet-PSW-posten, maar (formeel) mag dat en kan dat niet.

Opbouw van pensioen dient een gelijkmatigheid in zich te hebben en dat betekent strikt genomen o.a., dat de kosten ook gelijkmatig verdeeld dienen te worden over de hele verzekeringsperiode. (De provisie-verdien-termijn is doorgaans wel 10 jaar.)

Voorts meld je in de eerste reactie al waar je zit, wat je doet etc. etc.

In de tweede reactie begint jouw bericht nog meer reclame-inhoud te krijgen en dat is “not-done” op prikborden.

• Simon Kabelfoon

Adriaan,

Is er in het voorstel alleen rekening gehouden met de opbouw voor een “spaarpot” voor de oude dag of is er bijvoorbeeld ook een dekking in geval van overlijden geregeld?

Is premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid meeverzekerd?

Betreft het een echt individuele regeling of is er sprake van een (semi-)collectieve-regeling/mantelovereenkomst?

Bij die laatste variant zijn kosten doorgaans sowieso fors lager dan bij allemaal individuele polissen, dus misschien is dit een tip die je je werkgever kunt doen.

Los daarvan is het inderdaad zo, dat er nogal wat kosten worden berekend/verrekend in pensioenpolissen.

Daar zijn nog wel de nodige varianten in te bedenken, zoals het “inbouwen van doorlopende provisie” door de adviseur in plaats van een relatief hoge afsluitprovisie aan het begin van het contract. Doorlopende provisie heeft zowel rendementstechnisch als beleggingstechnisch voordelen voor de deelnemer, maar het is een wat lang verhaal dit even in een prikbordbericht samen te vatten.

Los van kosten (welke dan ook), zal het toch vaak voordeliger blijken te “sparen” in een pensioencontract dan vanuit netto-eigen-geld.

Enerzijds is er de werkgeversbijdrage (hier 50%) en anderzijds kan er een fiscaal voordeel optreden, doordat betaalde premies nu tegen een hoger belastingpercentage worden “afgetrokken”, terwijl straks uitkeringen een IB-heffing kennen in een lager tarief.

Tegen dat “rendement” is eenvoudigweg niet op te sparen in een netto-prive-spaarregeling.

Misschien ook eens uitleg vragen aan de adviseur/verkoper van deze regeling.

Die moet toch kunnen verklaren waar dit grote verschil in zit?

Ben zeer benieuwd naar diens uitleg.

• Remco

Beste Simon, je bent duidelijk. Het was de 1e keer voor mij op deze site en begrijp dat het geen commerciele insteek heeft. Ik had net een klant bezocht met zelfde probleem met 4% brutorendement maar uiteindelijk 60% waarde opgebouwd over je ingelegde geld.

Toen ik deze vraag van Adriaan zag moest ik dan ook reageren want je wordt flauw van deze situaties.

Wat betreft de 2% kosten. Bij ons rendeert 100% van de waarde in eerste instantie en wordt 2% van het rendement ingehouden voor alle kosten. Dit betekent dus dat bij een 4% brutorendement er 2% netto overblijft en dus in bovenstaand voorbeeld t.o.v. andere verzekeraar de waarde meer dan het dubbele is!

Dit was mijn laatste reactie, de insteek had geen verkeerde bedoelingen.

Succes met jullie vragen en antwoorden,

Remco

• Simon Kabelfoon

Remco,

Het laatst wat mijn bedoeling is is om je van dit prikbord weg te jagen, dus verdere bijdragen op vragen van prikkers lijken me meer dan welkom.

Hoop dus niet dat dit jouw laatste reactie was zoals je zelf aangeeft.

Groet.

• Remco

Beste Simon, gezien de kostenstructuur in onze polissen kan je het begrijpen dat we het druk hebben en werken voornamelijk mond op mond (PWR) om de mensen te helpen.

Adriaan was een schrijnend voorbeeld zoals we zo vaak tegenkomen.

Praten/chatten over je vak is leuk als de tijd er voor is, toevallig gisteren wegens het uitvallen van een afspraak.

Have fun met beantwoorden van vragen

Remco

• geenfanlancearmstrong

34100 aan eindkapitaal is peanuts om een ouderdomspensioen aan te kopen op de pensioendatum. Slechte pensioenregeling maar ja beter iets dan niets