van eindloon naar middelloon

• robbert

Hallo,

Binnenkort eindigt het contract dat mijn werkgever heeft met de pensioenmij. Dit is aanleiding (vanwege de hoge kosten voor de werkgever) om nieuwe afspraken te maken met de (een) pensioenverzekeraar. Als OR-lid is mij gevraagd hier in te duiken.

Enkele gegevens:

-de pensioenpremie wordt voor 100% door de werkgever betaald.

-wij vallen niet onder een CAO en pensioenleeftijd is 65 jaar.

-het pensioen wordt niet geindexeerd

-het franchisebedrag is relatief laag

Waar moet de OR op letten?

Dank voor uw reactie(s)

Robbert

• Jeroen

Beste Robbert,

Er zijn zeer veel punten te noemen om goed inzicht te verkrijgen in de uiteindelijke verschillen tussen de huidige en toekomstige regeling. Een goed inzicht van de huidige regeling is dus noodzaak. Start daarom eens met het grondig bestuderen van het huidig pensioenreglement. Los van de franchise en middelloon of eindloon staan zeer veel aandachtspunten netjes in het reglement beschreven.Informeer eens naar een conceptreglement van de nieuwe regeling. Verder zou je wellicht kunnen opteren voor een geindexeerde middelloonregeling. In sommige gevallen schakelt de OR een eigen adviseur in.

Succes ermee

• Huub

Verzin een paar maatmensen met inkomens die in jullie bedrijf veel voorkomen.

Vraag naar de pensioenvooruitzichten van deze maatmensen bij diverse uitgangspunten zoals:

Loonsstijging algemeen 2,5%

Inflatie 2%

Kijk daarnaast nnar de dekking van Nabestaandenpensioen en arbeidsongeschiktheid; wederom communiceer in maatmensen.

Huub

• robbert

Jeroen & Huub,

Hartelijk dank voor jullie reactie!!

Robbert

• Paul

Wat is de aanleiding voor de werkgever om van pensioensysteem te wisselen? Het kostenplaatje? Let dan even goed op bij een wisseling van pensioensysteem. Er zitten 3 partijen aan tafel: de werkgever, de werknemer en de verzekeraar. Als een pensioenregeling wordt aangepast en dit tot een kostenverlaging leidt (niet alleen nu maar ook op langere termijn) wie denkt u dat daar dan slechter van wordt: de verzekeraar of de werknemer?

Op zich kan een middelloonregeling, zeker met voorindexatie, best tot een vergelijkbaar pensioen leiden als een eindloonregeling. Of dit zo is, hangt van veel factoren af.

Let bij de voorstellen in dit kader ook even goed op de geniepigheidjes m.b.t. nabestaandenpensioen. Diverse verzekeraars bieden een dekking aan op risicobasis i.p.v. kapitaalbasis. Dit heeft tot gevolg dat een werknemer na ontslag om wat voor reden dan ook (pensionering, arbeidsongeschiktheid, WW of wisseling van baan) geen nabestaandenpensioen meer heeft.

En dan nog het formaliteitenrondje: de OR moet de wijziging goedkeuren, maar iedere individuele werknemer en zijn/haar partner moet daarnaast voor akkoord tekenen.

• John

Mijn vrouw kreeg van haar werkgever een brief/krant waarin uitgelegd word dat per ingaande januari 2005 het nieuwe middellloon reeds een feit is en men alleen nog kan aanvullen waar men denkt bij te verzekeren.

Uit uw schrijven lees ik dat individueel moet worden goedgekeurd inclusief partner die straks onder de noemer nabestaande valt

Naar mijn mening laat in dit geval de werkgever inclusief verzekeraar (spelend onder een hoedje) geen ruimte voor verzet.

Ook ikzelf al ruim twintig jaar betalend aan (pre)pensioen en vutregelingen werkt bij een grote werkgever, die volgens mij de afspraken door een meegetrokken OR laat beslissen voor haar werkgevers.

Is er nou in Nederland geen platvorm die namens de bevolking massaal kan protesteren tegen deze door de de grote verzekeraars/banken/werkgevers oplichterij

In het kort 30 jaar geleden ben ik gaan werken en gaan betalen voor mijn oude dag (verplicht) in het sociale Nederland doen wij dat voor elkaar.

Ondertussen zijn de mensen waar ik (voor elkaar) heb betaald met Vut en prepensioen of gaan dat binnekort (kan nog net)

Ik moet waarschijnlijk als het aan ons gereformeerde normen en waarden klote kabinet ligt nog minstens twintig jaar werken zonder enige vorm van zekerheid van uitkering op de oude dag

Ik wil Nederland wakker schudden maar vind nergens ingang

• Paul

Dit soort bulldozer comunicatietechnieken worden helaas wel vaker gebruikt. De werknemer schijnbaar voor een voldongen feit zetten. Vaak is dit een kwestie van bluf en gokken op onvoldoende kennis omtrent pensioenen van het personeel. Al met al niet echt een nette manier van de wijziging doorvoeren. Op zich mag een werkgever natuurlijk best in overleg met het personeel de regeling wijzigen. Maar een verslechtering van het pensioen kunt u qua arbeidsvoorwaarden vergelijken met een salarisverlaging. Daar vindt iedereen het logisch dat het personeel hier expliciet mee moet instemmen. Datzelfde geldt voor pensioen.

Als uw werkgever en de verzekeraar zo zeker van zijn zaak is laat hem dan maar zwart op wit zetten dat u of:

1 door de wijziging niet wordt benadeeld en zij volledig verantwoordelijk zijn als dat anders mocht blijken te zijn, of

2 dat u verplicht zou zijn een verslechtering in arbeidsvoorwaarden te accepteren.

Dit laatste is namelijk slechts zo ingeval het pensioen een onderdeel uitmaakt van een CAO en de OR heeft ingestemd, of de werkgever kan aantonen dat handhaving van de pensioenregeling tot faillissement zou leiden (dat laatste noemen ze ook wel het conjunctuurvoorbehoud). Grote kans dat uw werkgever dit niet op papier durft te zetten.

Naar alle waarschijnlijkheid komt hij met het argument dat wetswijzigingen hem tot de wijziging hebben gedwongen. Dit argument is echter aperte onzin. Als de belastingwetgeving of sociale wetgeving tot aanpassing van een pensioenregeling dwingt (en soms is dat zo), dan moet dat inderdaad gebeuren. Maar recentelijk zijn er geen maatregelen ingevoerd op deze twee gebieden die dwingen tot de overstap naar een middelloonregeling.

Mocht de zaak echt gaan escaleren, kunt u afdwingen dat de oude pensioenregeling voor u blijft doorlopen. Dit zal in uiterste instantie betekenen dat er een prcedure moet worden opgestart bij de kantonrechter.

Voordat u nu allerlei knuppels in het hoenderhok gaat gooien, is het denk ik het beste om eerst eens goed te kijken wat de nieuwe regeling nu precies inhoudt. Een middelloonregeling hoeft qua pensioenuitkomst niet slechter te zijn dan een eindloonregeling. Laat ze maar eens met een reële berekening komen, waarbij ook toekomstige salarisverhogingen in het eind- en middelloonscenario worden doorgerekend. Aan een berekening op basis van uw salaris 2004 heeft u weinig, omdat het bij pensioen, en zeker een eindloonregeling, om uw salaris op 64 jaar gaat.

Mocht u verdere vragen hebben, laat het me gerust weten, hetzij hier of via e-mail.

• Ric

weer kaart je aan dat als de OR heeft goedgekeurd iedeere individuele werknemer ook nog eens moet tekenen en zelfs de partner.

mi niet waar. als de OR heeft ingestemd heeft er voldoedne belangenafweging plaatsgevonden. Een werknemer die er niet mee akkoord gaat, kan protest indienen etc, maar voor de rechter maakt hij/zij (als hij de enige is) mi geen kans als de OR heeft ingestemd. Partner hoeft nooit te tekenen bij wijziging pensioenregeleing werkgever.