Nieuwe pensioen regeling

• Hans de Koster

Mijn werkgever wil koste wat het kost om per 1.1.05 een nieuwe pensioen regeling invoeren.

Er wordt afgestapt van een 100% werkgeversdeel naar een 2/3 werkgever, 1/3 werknemer bijdrage (+/- 0,5% van bruto salaris) regeling.

Er is m.i. slecht voorgelicht: 1x een presentatie van de toekomstige pensioen verzekeraar, wel overlegmet OR maar onjuiste informatie: eigen bijdrage wordt een paar tietjes, blijkt ongeveer ?100

Er staat (nog?) niets op papier en persoonlijke gesprekken met een pensioen adviseur moeten nog volgen.

Mijn vragen:

- Is er voor een pensioen voorziening een financiële bijsluiter vereist (het is nl een beleggings vorm).

- mag er zomaar overgestapt worden van een 100% naar 2/3 1/3 regeling

- er is mij gevraagd om een verzoek om premie vrijmaking van het oude pensioen te tekenen.Moet dat? Persoonlijk wil ik dat nog niet want ik weet eigenlijk nog niets van de nieuwe regeling.

Het is een kollektieve regeling.

Vast bedankt voor jullie reacties!

• Huub

U noemt terloops dat er overleg met de OR is; en wel op basis van verkeerde informatie. Welnu dan moet u daar zijn; dit is blijkbaar de plek waar bij u wijzigingen in de secundaire arbeidsvoorwaarden tot stand komen.

Wat betreft die eigen bijdrage: dit raakt de primaire arbeidsvoorwaarden: het loon.

Het is vandaag gebruikelijker geworden om de werknemer een eigen bijdrage te laten betalen; als dit zo schoksgewijs gebeurt als bij u dan dient daar in de loonsfeer iets tegenover te staan, tenzij de nieuwe pensioenregeling op onderdelen veel gunstiger is geworden.

Als de 1/3 van de pensioenkosten 0,5% van het loon bedraagt dan is de hele pensioenpremie 1,5%; dit kan alleen maar een zeer slechte pensioenregeling zijn.

Een financiele bijsluiter is dan onzin omdat uw risico's sowieso heel laag zullen zijn bij dit premieniveau.

Vraag naar de gevolgen als u niet instemt met premievrijmaking.

Huub

• Hans de Koster

Bedankt Huub voor je heldere antwoord.

Men zegt geen premie meer te storten in het oude pensioem en dat ik dan zelf verantwoordelijk ben voor het voldoen van die premies.

Overigens heb ik in dit forum ook ergens gelezen dat de partnet ook mee moet tekenen. Als dat het geval is heeft mijn werkgever een nog groter probleem…

• Paul

Beste Hans,

Eerder op deze pagina heb ik toegelicht hoe e.e.a. officieel moet worden geregeld (zie het draadje “van eindloon naar middelloon”). Je werkgever kan niet “zo maar” een andere pensioenregeling invoeren. Daar moet je toestemming voor geven, en je partner ook (indien de nieuwe pensioenregeling slechter is dan de huidige). Werkgevers en adviseurs lichten hier veelvuldig de hand mee. Je mag als werkgever best de pensioenregeling wijzigen, soms moet dat zelfs, maar een slechtere pensioenregeling is hetzelfde als een salarisverlaging doorvoeren. Idem dito voor invoering van een eigen bijdrage.

En wat betreft die financiële bijsluiter: ja dat is verplicht.

Mocht je vragen hebben, neem gerust contact op.

Paul

• geenfanlancearmstrong

nog nooit een financiele bijsluiter gezien bij een collectieve pensioenregeling. Het is idd zo dat je toestemming moet geven. Echter als je de enige bent die niet akkoord gaat dan kan het zo zijn dat er dermate grote belangen aan vast zitten voor je werkgever dat je verplicht moet meedoenen niet aan de oude regeling kan blijven vasthouden. Dit is echter uitzonderlijk.Meestal wordt er gezocht naar een bepaalde manier van compensatie als er sprake is van een achteruitgang in pensioenregeling. Hiervoor kunnen er door actuariele adviesburo's berekeningen worden gemaakt.