overlijden ex.....Help!!!!!

• Bert

Hallo, hoop hier een antwoord te krijgen van mensen die verstand hebben van zaken ik ben echt een leek. Het gaat om het volgende:

6 jaar geleden gescheiden

ex vrouw(54jaar) krijgt nu 6 jaar haar opgebouwde deel..nog niets mis

Maar nu is mijn ex overleden en mijn jongste zoon van 19 studerend woonde nog bij zijn moeder.

Vragen:

Naar wie gaat nu dit pensioendeel?( wat mijn ex en ik hebben opgebouwde)

naar mijn zoon? naar mij? of blijft het bij de verzekeringsmaatschappij?

En wat gebeurt er nu met het pensioen wat mijn ex heeft opgebouwd?

Naar wie gaat dat?

Heel graag een antwoord….( dit is de huidige situatie) alvast bedankt Bert

• Bert

Nog even…kan mijn zoon in aanmerking komen voor een Anw (wezen uitkering)….Hartelijk dank hoor als er iemand reageert…groetjes Bert

• Huub

Uw ouderdomspensioen:

Als u bij de scheiding de standaard pensioenverdeling heeft gemaakt - dwz uw ex krijgt de helft van het tijdens het huwelijk door u opgebouwde ouderdomspensioen - dan valt dit pensioendeel gewoon weer aan u terug.

Als er destijds conversie is afgesproken - dwz het haar toekomende pensioendeel is op haar eigen leven gevestigd- dan krijgt u het niet meer terug; een dergelijke conversie gebeurt zelden en zal destijds zeer expliciet afgesproken moeten zijn.

Het eigen ouderdomspensioen van de ex:

Wellicht is de helft van het tijdens het huwelijk door uw ex opgebouwde pensioen destijds aan u toegewezen; omdat zij is overleden zal ze haar eigen pensioen niet meer ontvangen; uw aandeel daarin is daarmee ook vervallen.

Het door uw expartner opgebouwde partnerpensioen:

Als uw ex een nabestaandenpensioen opbouwde zal het bij einde huwelijk opgebouwde deel (ook het voorhuwelijkse deel) nu aan u uitgekeerd gaan worden.

Dit is standaard tenzij jullie speciale afspraken maakten (zoals bijvoorbeeld conversie).

Het wezenpensioen voor uw kind:

Wellicht kende de pensioenregeling van uw ex een wezenpensioen; als ze niet meer werkte zal het klein zijn, als ze aktief was kan het groter zijn. Het wezen pensioen wordt vaak uitgekeerd zolang (voor) het kind een beurs werd betaald.

U kunt als belanghebbende gewoon de pensioenuitvoerder van uw-echtgenote bellen en info vragen.

Huub