Mijn situatie:
* Pensioengat
* Allenstaand,dus geen overlijdensverzekering nodig
* Voorlopig in de belastingschijf van 42%
* Op dit moment geen vaste baan
* 41 jaar
* Eigen huis met een redelijke overwaarde
* 1,2% belasting over een behoorlijk deel spaargeld
Voordeel van zelf sparen:
- Geen dure aankoop en beheerskosten.
- Eigen baas wanneer ik mijn geld wil uitgeven
- Geen kosten pensioenoverdracht bij wisseling baan
Voordeel bruto pensioenregeling:
- Straks na mijn 65e misschien minder belasting
- Hoger rendement indien uitbetaling bij leven
- Bij een uitkering hoef je niet eerst je pensioen op te eten
Volgens mij heb ik voorlopig wel wat ruimte om aan belastingvrije regelingen mee te doen. Gezien mijn onzekere toekomst lijkt me een lijfrentepolis niet handig. Een koopsompolis ligt meer voor de hand. Een goede pensioenregeling bij een werkgever lijkt mij het beste, maar de vraag is of dit voldoende is. Of is netto blijven sparen verstandiger?
Zie ik nog belangrijke zaken over het hoofd?
Ik vind het lastig om te besluiten wat ik het beste met mijn (pre)pensioen moet doen. Het hangt allemaal van een hoop onzekerheden af. Zaken die daar bij meespelen zijn:
- Toekomstig (eind)sallaris
- Wanneer wil/kan ik stoppen met werken
- Wil ik nog eens een dure reis o.i.d. maken voor of na mijn 65e
- Wil ik emigreren
- Wat doet de rente en beleggingen
- Inflatie
- Hoeveel AOW en wanneer
- Hoelang nog goed gezond
- Hoeveel belasting betaal ik straks na mijn 65e?
En met name over dat laatste vraag ik mij af of hier iemand wat zinnigs over kan zeggen. Dit heeft veel invloed op wat je nu het beste kan doen. Miscchien wordt besloten dat straks ouderen ook behoorlijk veel belasting moeten betalen, omdat anders de Nederlandse economie niet meer te draaien valt met zo veel ouderen. Maar voor het zelfde geld besluiten ze om loonbelasting maar af te schaffen en alle belasting in de BTW te stoppen. Hieronder heb ik wat info van dit prikbord geplukt, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van.
Ik weet dat niemand in de toekomst kan kijken, maar ik ben wel benieuwd naar de meningen hierover.
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1249&i=1464&t=1456
Enerzijds is er de werkgeversbijdrage (hier 50%) en anderzijds kan er een fiscaal voordeel optreden, doordat betaalde premies nu tegen een hoger belastingpercentage worden “afgetrokken”, terwijl straks uitkeringen een IB-heffing kennen in een lager tarief.
Tegen dat “rendement” is eenvoudigweg niet op te sparen in een netto-prive-spaarregeling.
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1249&i=1472&t=1468
Wanneer de belastingheffing straks naar verwachting even hoog of hoger is dan het “voordeel” dat u nu kunt genieten, is dit geen aantrekkelijke optie voor u.