tips na scheiding?

• Trudy

Hi,

De situatieschets is als volgt dmv scheiding & huidige arbeidsomstandigheden.

Onroerend goed in bezit met een hypotheek welke volledig aflost rond mijn 60e jaar. Via mijn huidige werkgever geen pensioenvoerziening (totaal geen privé pensioenvoorzieningen) Er is geen aanspraak mogelijk op pensioen van ex-partner.

Wat zou momenteel een goede optie zijn om mijn toekomst veilig te stellen en niet mijn huis “op te moeten eten” zodra ik stop met werken?

Wat zijn de voordelen van een maandelijkse uitkering boven een eenmalige uitkering bij bv 60 jarige leeftijd?

Alle tips en suggesties zijn welkom!!!

• Huub

Is niet zozeer een pensioenvraagstuk.

Het lijkt me dat als je in de toekomst (vóór je 60e) wilt stoppen met werken, dat je er nu voor zorgt dat je je hypotheek versneld kunt aflossen. Daartoe lijkt me een rekening-courant hypotheek met variabele rente ideaal. De rente is laag en je kunt naar believen afstorten en evt terug-opnemen.

Huub

• Trudy

Bedankt voor de reactie maar ik ben bang dat ik niet helemaal dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, sorry.

Mijn “probleem” is als volgt, als ik 60 wordt is het huis vrij van hypotheek en dat is op zich vroeg genoeg. Echter zodra ik stop met werken (na 60e) heb ik geen inkomen meer (behalve AOW indien die dan nog bestaat) en zit al mijn vermogen in het huis. (huidige hypotheek biedt veel zekerheden maar weinig flexibiliteit).

Welke soort producten zouden het beste aansluiten het gebrek aan inkomen dan als ik niet meer werk (60+).

• Huub

Dag Trudy; nu ik je eerste vraag teruglees, staat het er wel goed.

Welnu, ik denk dat voor lijfrenteadvies e.d. een ander je beter kan helpen.

Huub

• Jeroen

Beste Trudy,

De voordelen van een periodieke uitkering zijn geheel afhankelijk van de inkomenssituatie nu en straks. Het zou zo kunnen zijn dat simpelweg netto sparen voor jou de beste oplossing is.Een lijfrenteoplossing zou ook kunnen afhankelijk van…. Ik wil je toch aanraden eens met je adviseur te gaan praten. Zijn er kinderen? Wat is het huidig inkomen?

Dit zijn zomaar wat benodigde gegevens om tot een goed onderbouwd advies te kunnen komen.Wellicht kan je eigen tussenpersoon je verder helpen.

Vriendelijke groet, Jeroen

• Trudy

Beste Huub en Jeroen,

Dank jullie voor de reactie en info.

Het is duidelijk dus geen ‘doorsnee’ situatie en zal een adviseur benaderen om aan de hand van complete informatie tot het beste advies te komen.

Thanx!