Gesjoemel met Pensioenen

• Menno

Als je denkt dat je pensioen goed geregeld en beheert is kan je wel eens voor een verassing komen te staan.

Kijk eens op gesjoemel met pensioenen en lees de news sectie

http://gesjoemelmetpensioenen.nl

• Huub

Als mensen worden uitgenodigd hun ervaringen met pensioengesjoemel te vertellen dan lijkt het me goed dat ze vervolgens op het goede pad gestuurd worden.

Ik geloof dat de mogelijkheden om bezwaar aan te tekenen tegen gesjoemel met je pensioen in Nederland erg ruim en seruieus zijn; maar het kan natuurlijk altijd beter.

• Menno

Beste Huub,

Mischien ben jij thuis in die materie. Maar zoals ik het zie is dat je zelf een advocaat moet huren, en dat de werkgever, tussenpersoon en het pensioenfonds elkaar de bal toespelen, of niet thuis geven. Op deze manier kan het dus lang duren.

Heb je mischien tips?

Gr

• Huub

Waarom meteen naar rechtshulp grijpen? Spreek de 3 partijen die de arbeidsvoorwaarden afspreken en invullen elk aan op zijn taak; doe dat schriftelijk.

Maak een dossier; ga naar de gratis advsieurs zoals ombudsman pensioenen, klachteninstituut verzekeringen, werkgeversorganisaties, vakbonden. Als je zelf geen vakbondslid bent vraag een collega die dat wel is en reageer via hem.

Je kunt dus een boel zelf doen.

Huub

• Menno

Huub,

Bedankt voor de tips.

• Menno

p.s.

Je spreekt over drie partijen. Bedoel je de werkgever, het pensioenfonds en de verzekeringstussenpersoon? Want wat is de taak / verplichting van de tussenpersoon?

Menno

• Huub

Dw driehoek staat beschreven op het door jou aangehaalde forum. Werkgever, werknemer, verzekeraar. Tussenpersonen zijn overbodig, zeker als je een breed inzetbare accountant hebt.

Huub

• Simon Kabelfoon

Daar moet ik even op reageren Huub.

Tussenpersonen zijn overbodig??

Ik ken maar heel weinig accountants (nog los van de kennis van zaken die hedentendage nodig is om een regeling goed op te tuigen en bij vele accountants ontbreekt) die ook nog eens een behoorlijke kennis van de (verzekerings)markt hebben.

Ik (uiteraard tussenpersoon zoals jou wellicht bekend) deel die mening dan ook niet.

• Paul

Beste Huub,

Ik ben het met Simon eens. De meeste accountants weten geen hout van pensioenen af. Daar zijn ze ook niet voor opgeleid, net zo min als ik dat ben voor het maken van jaarrekeningen. Verzekeren, en zeker als het gaat om pensioenen, is een vak apart.

• Huub

Oei!

Zo heeft ieder zijn ervaringen nietwaar? Er zullen weliicht ook actuarissen zijn die niet kunnen rekenen; die boodschap kreeg ik eens van een advokaat in een ingewikkelde kwestie; toen (en alleen toen natuurlijk) had ie nog gelijk ook!

Rond tussenpersonen (en andere adviseurs) spelen bij mij toch wel vaak de bekende thema's als onafhankelijkheid, deskundigheid en eigenbelang. Daarnaast ken ik wel accountants met een brede visie, waarschijnlijk omdat ik ze alleen ken van de grote kantoren; die putten natuurlijk uit een flink netwerk.

Huub