kapitaalverzekering oude stijl

• Besmart

heren, dames,

Ik zoek een goed advies betreft een kapitaalverzekering oude stijl met 110% uitkering op opgebouwd vermogen na overlijden geen verdere risicodekkingen.

Het is een Falcon leven polis.

Gestart in 1994 loopt nu 10 jaar belegd in nederlandse aandelen.

Jaarlijkse storting 400 euro Rendement

Voordelen.

Geen 1,2 % vermogens redementsheffing.

Komt vrij in 2020 looptijd dus 25 jaar.

Geen belasting over vrij kapitaal.

Erkend besteed doel dus vanuit spaarloon gestart (bruto netto).

Nadelen:

Risico (aandelen) Ik verwacht een nieuwe daling in 2005

Kosten extra or dekking van 110%

Kosten polis kosten beheersprov.

Kan ik zo'n polis afkopen of moet ik deze doorzetten en opgebouwd vermogen in een stallingfonds zetten ?

• Paul

Akopen betekent dat de rente (= uitkering -/- betaalde premies) wordt belast in box 1.

Indien u een koersval verwacht, zou u kunnen switchen naar een veiliger fonds. Let wel op of er switchkosten (aan- en verkoopkosten) in rekening worden gebracht. Door de incasso om te zetten naar maandincasso spreidt u uw belegging voorts meer in de tijd. Of dit met dit premiebedrag mogelijk is, kunt u bij Falcon navragen.

• Besmart

Dank voor uw reactie.

Het rendement is op zich nog wel redelijk.

Is dit type polis uberhaupt nog wel interresant.

Moet ik deze doorzetten tot 2020 ??

Falcon kent een deposito fonds welke een lichte groei kent.

Weegt dit op tegen de kosten ??

• Paul

Uw vraag bestaat eigenlijk uit twee delen: een fiscaal deel en een financieel/beleggingsdeel.

Voor wat betreft het eerste: ik raad u aan om op de polis minimaal 15 jaren premie te betalen. Indien u jaarlijks 400 euro blijft storten, is de uitkering vrij van heffing voor de inkomstenbelasting. Stopzetten van de verzekering d.m.v. premievrijmaking of afkoop leidt tot een fiscale heffing over het behaalde rendement. Mits u minimaal 15 jaar premie betaalt binnen een "bandbreedte van 1 op 10, is de uitkering vrij van heffing. Indien u nooit meer op jaarbasis heeft betaald dan 400 euro, kan voor de fiscaliteit de premie tot 40 euro op jaarbasis worden verlaagd. Let u wel op indien eerder hogere stortingen zijn gedaan. Dan is de hoogste storting op jaarbasis bepalend voor de 1 : 10 marge.

Voor wat betreft het tweede: dat ligt er aan wat u wilt. Momenteel spaart u via een levensverzekering. Dat is bepaald niet de goedkoopste spaarvorm. Een van de kostenposten in de lopende verzekering, is de overlijdensdekking. Daar betaalt u nu jaarlijks premie voor. Het is de vraag of dit wenselijk is. Bij overlijden krijgen uw erfgenamen dan een uitkering (partner/kinderen of verdere familieleden). Indien dit voor u belangrijk is, kunt u de verzekering beter in stand laten. Gaat het u om een zo hoog mogelijk eindbedrag bij in leven zijn, kunt u uw geld beter direct beleggen.

Falcon brengt beheerskosten in rekening voor de beleggingen, maar dat doet een bank ook. Of u op dat punt elders goedkoper uit bent: misschien wel. Dat is een kwestie van de markt afzoeken. Nadeel van “banksparen en -beleggen” is dat u de box 3 heffing gaat betalen. Dat is niet het geval voor de waarde van uw polis, mits u aan diverse fiscale randvoorwaarden voldoet en blijft voldoen.

• Besmart

Dank voor uw advies

Ik zal de kosten van de polis afzetten tegen de kosten die ik maak indien ik zelf beleg.

Rest mij de vraag hoe het zit met een beeindiging van dit soort polissen.

• Paul

Hiertoe kunt u het beste contact opnemen met uw tussenpersoon.