Hoi All,
De bestaande pensioenpremie van mijn huidige werkgever wordt met ingang van 1 januari 2004 behoorlijk veranderd. De opbouw wordt aangepast naar nieuwe wetgeving.
Los hiervan wordt echter de eigen premie ook verandert. Vroeger betaalde de werkgever een 2/3 deel van de jaarlijkse premie en de werknemer 1/3 deel.
Nu wordt dat aangepast in een 5% regeling, de werknemer betaalt dan 5% van de pensioen grondslag en de werkgever de rest van de premie.
Dit betekent voor jongere mensen (zoals ik) een fors hogere premie. (verdubbeling tot verdriedubbeling eigen bijdrage). De werkgever betaalt dus fors minder stuk mee.
Ik zie dit al een zeer grote verslechtering van de secundaire arbeidsvoorwaarden. (in mijn geval gaat mijn werkgever dus nog maar 33 % van de premie betalen)
Bij oudere mensen gaat dit dus andersom tellen, die gaan er op vooruit.
Die nieuwe eigen bijdrage opbouw is wettelijk verplicht gezien de leeftijdsdiscriminatie in de oude regeling ? Klopt dit inderdaad ? of is dit een ordinaire kosten verlaging? (merendeel werknemers is jonger dan 40 jaar schat ik)
Ik heb hier ook ergens gelezen dat als je pensioen opbouw verandert je ook moet tekenen. Geldt dat ook indien de regeling wordt aangepast aan wettelijke eisen ?
Alvast bedankt,
Een iemand die het niet meteen allemaal gelooft.