geen pensioen via werkgever - zelf sparen?

• spocie

Ik ben deze zomer 25 geworden en bouw bij mijn werkgever geen pensioen op en zij wensen hier ook niet aan mee te werken - is al gevraagd - mijn collegas regelen een en ander individueel of niet.

Ik heb voor mezelf maar een spaarloonregeling getroffen en wil dit bedrag gebruiken voor mijn pensioen (612,– per jaar ongeveer - waarschijnlijk tekort). Daarnaast spaar ik op dit moment nog 50,– per maand op een spaarrekening - maar ik weet niet hoelang dit uiteraard vol te houden is. Mijn partner bouwt wel pensioen op via zijn baas (ik werk momenteel fulltime circa 25000 bruto per jaar en we hebben een koopwoning - ik weet niet of dat er wat toe doet)

Is het misschien verstandig om een en ander in een lijfrente (wat is een lijfrente ? - misschien stom maar ik kan hierover weinig informatie vinden - behalve de regelingen dan) of een koopsom (wat is een koopsom?) af te sluiten in verband met belastingaftrek? Of toch maar wel individueel sparen?

bedankt voor de moeite

groeten

• Huub

staat hier vlakbij.

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1249&i=1553&t=1550

• Patrick

Als ik naar de huidige situatie kijk, zal er voor mij bijna geen pensioen aanwezig zijn.

AOW: Door de vergrijzing in Nederland zal de AOW over 20 een stuk minder zijn dan waar die nu op staat.

En dat we nu moeten uitgaan van het middeloon systeem, val ik over een aantal jaren flink terug. Dus ik ben aangewezen om zelf te sparen voor mijn pensioen.

Wie van jullie weet wat de beste oplossing is?

• Jan

De beste oplossing is de loterij van een paar miljoen winnen. Kan je mooi voor je pensioen gebruiken.

Klinkt misschien flauw, maar ik denk dat niemand precies kan vertellen wat je nu het beste kan doen. Het blijft een beetje gokken. Het hangt allemaal van een boel onzekerheden af:

- Wat doen de beleggingen?

- Wat doet de rente?

- Hoe wordt de belasting in de toekomst?

- Wat gebeurt er met de AOW?

- Inflatie?

- Wat doen de pensioenfondsen? (inflatie correctie)

- poliskosten?

Het hangt ook van je eigen situatie af.

- Wat verdien je nu en straks?

- Hoeveel kan of wil je nu reserveren voor pensioen?

- Wanneer wil je stoppen met werken?

- Hoeveel geld heb je straks nodig?

- Heb je straks een eigen huis afgelost?

Wat volgens mij wel zeker is dat hoe langer je wacht met iets te regelen, hoe lastiger het wordt om nog een fantsoenlijk bedrag bij elkaar te krijgen.

Je kan zelf sparen maar dan betaal je nu loonbelasting en (later) 1,2% vermogensrendement heffing.

Je kan een beperkt bedrag jaarlijks belastingvrij in een koopsompolis of een lijfrentepolis stoppen. Je betaalt dan belasting als je met pensioen bent wat dan vermoedelijk lager is. Maar er blijft dan ook veel geld aan de strijkstok hangen. Die banken en verzekeringskantoren moeten ook betaald worden.

Het is niet zo dat je door geld van je spaarloon te gebruiken ineens dubbel kan aftrekken. Over spaarloon hoef je zowiezo geen belasting te betalen. Als je pensioenruimte hebt kan je een bedrag belastingvrij voor je pensioen reserveren. Je kan hiervoor (gedeeltelijk) je spaarloon gebruiken maar het mag ook gewoon van je loon.

Voordeel om je spaarloon voor je pensioen te gebruiken is dat je meer geld over houd waar je direkt de baas over bent. Je hoeft het niet eerst 4 jaar op een rekening te laten staan.

Voordeel om niet je spaarloon te bruikenn zou kunnen zijn dat je minder vermogensrendementheffing hoeft te betalen indien je over de grens zou komen.

Sorry, geen oplossingen. Maar misschien wat dingen om al vast over na te denken. Ik ben geen pensioen expert maar dit zijn zaken waar ik ondertussen achter ben gekomen.

Als het niet klopt dan hoor ik het graag.