Verandering van baan

• Fons

Ik ben momenteel werkzaam in de gezondheidszorg en bouw nu 19 jaar pensioen bij de PGGM op. Mijn leeftijd is 48.

Ik ga mischien van baan veranderen dit jaar en verlaat dan de gezondheidszorg. Dus moet ik ook weg bij de PGGM.

Mijn nieuwe werkgever heeft geen pensioenregeling. Ik moet nu dus zelf wat gaan regelen.

Wat kan ik nu het beste doen?

• Paul

Opletten is het devies! Omdat u weggaat bij PGGM vervalt de dekking voor partnerpensioen. Concreet betekent dit dat, mocht u komen te overlijden, er geen partnerpensioen wordt uitgekeerd. Tot, als ik het goed heb 1999, kende PGGM een partnerdekking die ook na einde dienstverband een partneruitkering kende. Sinds die datum niet meer.

Een tweede aspect is het recht op vervroegde pensionering. PGGM kent een vervroegde pensioneringsregeling. Deze rechten blijven bestaan, tenzij u besluit de waarde over te dragen naar een nieuwe pensioenregeling. Dan vervallen de rechten, zonder dat u daar een waarde voor terug krijgt in de regeling van uw nieuwe werkgever.

• Simon Kabelfoon

T.a.v. de vervroegde pensioenregeling deel ik de mening van Paul niet.

Recent een behoorlijk aantal waardeoverdracht voorstellen van PGGM naar een derde gezien, waarbij de waarde t.a.v. pre-pensioen wel werd meegenomen!!

Los daarvan lijkt waardeoverdracht hier niet ter sprake, nu de werkgever niets regelt en Fons zelf iets dient te organiseren (in de lijfrentesfeer), tenzij

Met betrekking tot nabestaandenpensioen (zie posting van Paul) en er van uitgaande, dat er een potentiele nabestaande is, verdient het aanbeveling hier in ieder geval iets d.m.v. een overlijdensdekking voor te regelen.

Dat kan een netto-risico-dekking zijn, maar kan ook bruto op basis van lijfrente.

't Is nogal een verhaal, maar het kan soms uitermate voordelig blijken om overlijdensrisico in de lijfrentesfeer te regelen, zeker wanneer de lijfrenteruimte niet wordt gebruikt voor andere “pensioenelementen”.

T.a.v. het ouderdomspensioen (de spaarpot voor de oude dag) is het vooral een kwestie van rekenen.

Verzekeren kost relatief veel geld, maar wanneer het fiscale voordeel maar groot genoeg is (en de verwachte belasting bij pensionering lager is dan nu) kan daar een “voordeel” uit ontstaan.

Wanneer dit voordeel niet omvangrijk is, kan netto-sparen/-beleggen een betere optie blijken. Zoals gesteld, vooral een kwestie van goed (laten) rekenen.

Neem eens contact op met een (pensioen)adviseur uit de eigen omgeving en laat een en ander eens doorrekenen en naast elkaar zetten.

Laat een lijfrentevoorstel zetten naast een beleggingsvoorstel (op basis van gelijkesoortige beleggingen) en laat de bruto-/netto-resultaten eens naast elkaar zetten.

• Fons

Oké… bedankt voor de adviezen.

Pre-pensioen boeit me eigenlijk niet zoveel. Ik ga niet van baan veranderen om er vroegtijdig weer mee te stoppen.

Wat me wel interesseert momenteel is het maandbedrag dat ik kwijt ga zijn om verder te gaan met pensioenopbouw.

Ik betaal nu grofweg 250 euro per maand en mijn werkgever idem.

Moet ik dan nu globaal rekenen op zo´n 500 euro p.m. om nog iets fatsoenlijks op te bouwen? Heb namelijk ook nog schoolgaande kinderen die geld kosten. En dat tikt ook aan.

• Simon Kabelfoon

Die vraag kan helaaas zo eenvoudig niet beantwoord worden (of die € 500 per maand een beetje fatsoenlijk pensioen geeft).

Wat voor de een veel is is voor de ander weinig.

Wat wel concreet is te reageren …. (studerende) kinderen, heb er zelf ook een kwart dozijn, kosten inderdaad een vermogen.

Een verdiende Euro kun je maar 1 keer uitgeven, dus wanneer de rek er nu niet inzit om ook nog een fatsoenlijk pensioen op te bouwen houdt het natuurlijk gewoon op.

Even los van vele details die zo over het prikbord niet kunnen worden behandeld zou ik u voorstellen:

1. regel in ieder geval een fatsoenlijke nabestaandenvoorziening (is een forse overlijdensdekking op uw leven, waarmee na uw overlijden uw partner en kinderen een fatsoenlijk bestaan over kunnen houden).

Wat fatsoenlijk is, kan naar objectieve maatstaven worden vastgesteld en de best passende verzekeringsconstructie (hier ontkomt u niet aan, want dit risico is prive niet te reserveren) kan daarna ingevuld worden.

Ga wel voor een risico-dekking op basis van zogenaamde eenjarige-risico-tarieven (uw adviseur legt dit vast graag aan u uit).

2. laat de kids binnen hun (en uw) vermogen zo lekker mogelijk studeren, 't is de investering (in mijn optiek) meer dan waard.

3. wat u eventueel nog overhoudt, voorlopig maar even sparen (of eventueel beleggen) en nog geen lange-termijn-verplichtingen (zoals een verzekering) aangaan.

• Fons

Oké, bedankt voor de adviezen.

mvg

Fons