Aftopen van het pensioen

• BERNARDINUS

Ik heb een pensioen als ik tzt met pensioen ga van ongeveer 103% van het pensioengevend salaris (het eindloon). Dit klinkt raar, maar in de 40 jaar dat in dit pensioenfonds zit zijn de regels een paar keer veranderd waardoor ik een bijzonder geval geworden ben. Nu zegt het pensioenfonds dat ze het op 100% af gaan toppen. Ik betaal wel gewoon premie tot het einde van de run. Betaal het laatste jaar of zo dus voor de flauwe kul. Kan dat nu zo maar?

• Huub

Ja, dat kan:

a. uw eigen bijdrage is slechts een deel is van de totale pensioenpremie; u heeft die 3% dus niet zelf (of voor een gering deel) bekostigd.

b. mits dat reglementair bepaald is.

c. als men zich beroept op het fiscale maximum; dan zal men de contante waarde van die 3 % ineens aan u uitkeren (ca. een tienvoud) onder forse belastingheffing.

• Paul

Met die eerste 2 punten benik het met je eens Huub, maar niet met het derde. Uitkering van een overschotswaarde mag m.i. uitsluitend aande deelnemer als sprake is van een beschikbare premieregeling. En niet bij eind- of middelloon. De deelnemer betaalt dan dus op 65 belasting over de contante waarde van die 3% “te veel” pensioen, en dat gedeelte zit voor de fiscaliteit vervolgens in box 3. Vandaar dat het overschot ook vaak naar de werkgever gaat.

Overigens Bernadinus: weet je echt zeker dat je over de 100% heen gaat? De fiscale 100% grens wordt namelijk bepaald onder meenemen van variable loon en een hele lage AOW uitkering (het zgn. zelfstandig recht). In veel pensioenregelingen wordt gewerkt zonder variabel loon en met een hoger AOW bedrag.

• Huub

Bij fiscale dingen loop ik altijd risico met met mijn uitspraken; goed dat je corrigeert Paul.

Bovenmatig pensioen kan ontstaan door waardeoverdrachten naar regelingen met hogere pensioenleeftijd of regelingen zonder nabestaandenpensioen.

groet,

Huub