Pensioenaanpassing ivm Witteveen

  • Robert

    Geachte kenners en eventueel andere hulpvaardigen,

    Ons bedrijf kent een pensioenregeling op basis van gematigd eindloon. Kortgeleden zijn alle medewerkers via de mail aangeschreven met een bericht met o.a. de volgende zinssnede

    “Wij zijn verplicht per 1/1/05 ons huidige pensioensysteem te wijzigen. Volgens de Wet Witteveen is een gematigd eindloonsysteem niet meer toegestaan”.

    Mijn kennis ligt voornamelijk op het gebied van schadeverzekeringen maar ik heb het idee dat mijn werkgever probeert de wet Witteveen te gebruiken om een kostbare pensioenregeling aan te passen onder het mom van…het is rot maar het mot! Kan iemand mij en mijn collega's een onpartijdig mening geven?

    Alvast bedankt,

    Robert

  • Paul

    Op basis van de “Witteveen-wetgeving” zou een eindloonregeling bij een eindloonregeling de salarisstijging vanaf 5 jaar voorafgaande aan de pensioeningangsdatum slechts beperkt mee mogen tellen voor backservice.

    Maar, ….. Backservice is wel toegestaan als het gaat om salarisstijgingen o.b.v. reële promotie en gangbare periodieken. Bovendien mogen die gangbare periodieken nog eens met maximaal 2% salarisstijging daarbovenop meetellen. E.e.a. kunt u terug vinden in art. 10b, lid 1 Uitvoeringsbesluit Loonbelasting 1965.

    De hele fiscale wetgeving zegt dus absoluut niet dat een eindloonpensioenregeling verboden is, of tot een belaste aanspraak leidt. Met de hiervoor omschreven “beperking” mag eindloon dus wel degelijk. Het enige wat men heeft willen voorkomen, is zogenoemde “pensioenpromoties” (vlak voor pensioendatum salaris verhogen om, met name bij een pensioenfonds, een afvloeiende werknemer extra pensioen toe te kennen zonder voor de kosten op te draaien).

    Bovendien is de datum 1/1/05 in het kader van de Witteveen wetgeving helemaal niet van belang. Daar gaat het om de datum 1/6/04.

    Kortom, ik krijg de indruk dat u wat knollen voor citroenen verkocht krijgt.

  • Robert

    Hartelijk bedankt voor de super-snelle reactie, ik zal die wet er maar eens bij pakken en me goed inlezen mbt pensioenen voordat we de aanpassing voorgeschoteld krijgen. Wellicht dat het e.e.a. nog tegen te houden valt.

    Ik zag op het forum ook een discussie over het eenzijdig aanpassen van een pensioenregeling door de werkgever, ook dat zal ik nog eens met interesse lezen.

    Wie weet wat voor een interessante discussie hier nog uit voort komt!

  • Simon Kabelfoon

    M.i. heeft uw werkgever wel een punt, maar niet op basis van de Witteveen-regels.

    In een pensioenregeling dient hedentendage sprake te zijn van gelijke behandeling en strikt genomen kan een gematigd eindloon-regeling als “ongelijk” worden bestempeld.

    De oudere deelnemer krijgt bij een salarisstijging in een gematigd eindloonsysteem de laatste 5 (of 10 jaar) geen volledige eindloonopbouw meer over die stijging, maar een middelloonstijging.

    T.o.v. jongere deelnemers, die bij dit systeem bij een salarisstijging wel een volledige pensioenopbouw ontvangen is dit een ongelijkheid.

    Het is de Commissie Gelijke Behandeling die over dergelijke zaken uitspraken doet of heeft gedaan.

    Bij mijn weten zijn de uitspraken van de CGB niet bindend in de zin dat daar direct rechtskracht aan ontleend kan worden (maar Paul kan daar veel meer over melden).

    Wel kan een deelnemer, gewapend met een uitspraak van de CGB in de hand zijn recht afdwingen bij de rechter (en maakt dan zeker een goede kans zijn/haar gelijk te krijgen).

    Kan me voorstellen, dat de werkgever daar niet mee geconfronteerd wenst te worden en alle geldelijke gevolgen van dien.

    Op dat punt is het dan ook begrijpelijk, dat de werkgever van dit “zwaard van Damocles” af wil.

    Hoeft ook helemaal geen punt te zijn, de vraag is eigenlijk heel simpel, als het ene dan niet kan/mag, wat wordt het andere dan??

    Pas dan is er duidelijkheid of u(w collega's) door de wijzigingen tekort wordt gedaan.

    Daarover blijkt echter niets uit uw bericht en dan wordt het ook wat lastig dit te beoordelen.

  • Paul

    Het is laat maar toch maar even een poging tot een reactie.

    1. De uitspraken van de CGB zijn niet bindend. Het is een weergave van hoe een commissie van deskundigen aankijkt tegen de hele kwestie van gelijke behandeling. Uiteindelijk heeft de rechter het laatste woord. Inmiddels is duidelijk dat een oordeel van de commissie zwaar weegt, maar in een procedure niet bindedn hoeft te zijn. Zo is er op het punt van korten op partnerpensioen i.v.m. leeftijdsverschil bij een tweetal rechters inmiddels een verschillend oordeel geveld omtrent het al-dan-niet aanvaardbaar zijn van die korting. Het zijn wel twee heel verschillende feitencomplexen, zodat je er niet eenduidig een lijn uit kunt trekken. En bovendien zijn het slechts uitspraken in eerste instantie, waarbij hoger beroep is aangetekend, en cassatie na dat beroep nog mogelijk is.

    2. Gelijke behandeling wordt nogal eens gemakkelijk aangegrepen om een pensioenregeling te versoberen. Laten we dan even teruggaan naar de historie van alle gelijke-behandelingcases. In alle gevallen werd een procedure aangespannen door een werknemer die bepaalde (pensioen)rechten niet kreeg die een andere werknemer wel kreeg. Ten Pas, Vroege, Barber, noem ze maar op.

    Wat velen denk ik vergeten, is dat de insteek ieder keer was om een ACHTERSTAND in pensioen weg te werken. Met andere woorden: gelijke behandeling dient er toe te strekken dat mensen die iets niet hebben, dat wel te geven. Die vorm van gelijkschakeling heeft echter tot gevolg dat de kosten voor een werkgever stijgen. Vertaald naar pensioenen: een parttimer mag je niet uitsluiten, een tijdelijke kracht ook niet, mannen en vrouwen moeten gelijk worden behandeld, burgerlijke staat mag geen rol spelen, etc.

    De directe implicatie van een recht-toe-recht-aan gelijke behandeling is nu juist dat de pensioenlasten stijgen, omdat in elke procedure de meestbegunstigde is aangegrepen als maatstaf om aan te tonen dat een minderbegunstigde op grond van welke discriminatoire factor dan ook werd/wordt achtergesteld. De meestbegunstigde lijkt daarmee de maatstaf te worden.

    3. Het materiële effect van de hele gelijke behandelingwetgeving lijkt te zijn dat werkgevers, vanuit het kostenperspectief, de minstbegunstigde werknemer als maatstaf gaan hanteren. Gelijke behandeling kent geen ondergrenzen. Kortom: behandel iedereen even beroerd, en je behandelt toch iedereen gelijk. De wetgeving duwt die kant op. Per salod levert dat dus een slechtere pensioenregeling op. En dit is geen doomscenario, maar realiteit. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de dekking voor nabestaandenpensioen op risicobasis.

    4. Het hele verhaal over gelijke behandeling staat los van de fiscaliteit. Bij de fiscale regelgeving gaat het vaak om het maximale, wat nog net kan. Daar is voor veel werknemers geen sprake van.

    Even terug op de kern van de vraag/opmerking van Simon. Een werkgever mag in een collectieve pensioenregeling de pensioenregeling aanpassen op basis van gewijzigde wetgeving. Dat is een standaard clausule. Ik heb even wat graafwerk gedaan, en ben tot de slotsom gekomen dat die clausule is opgenomen om met name wijzigingen in de sociale verzekeringen, zoals AOW en Anw, af te dekken. Maar waar staat dat die clausule ook hier geldt? Het gaat hier niet om een aanpassing i.h.k.v. fiscale of sociale verzekeringswetgeving.

    Een tweede punt is het volgende. Stel een werkgever wijzigt helemaal niets, afgezien van de “marginale” switch van kapitaal- naar risicodekking voor nabestaandenpensioen. N.m.m. is dit een verslechtering van het NP waar de partner voor moet tekenen. Zijn alle handtekeningen er al?

  • Robert

    Dat is een insteek die ik en enkele collega's nog niet bedacht hadden,

    bedankt.

    Binnenkort worden we verder geinformeerd over hoe en op welke voorwaarden

    het pensioen zal worden aangepast, pas dan zal inderdaad duidelijk worden of we tekort worden gedaan door de wijziging. Dit zal binnen een week of 2 plaatsvinden, tegen die tijd zal ik laten weten wat de bedoelingen van de directie zullen zijn.

  • Robert

    Ik sta verbaast van uw kennelijke expertise, dit is vast niet alleen uw vak

    maar ook een hobby!

    Nee, er is nog nergens voor getekend, er is slechts een e-mail namens de

    directie verspreid met de volgende tekst;

    "Beste mensen,

    Komende 2 weken zal X alle afdelingen afzonderlijk een uitleg geven over

    ons nieuwe pensioenstelsel. Wij zijn verplicht per 1/1/05 ons huidige pensioensysteem te wijzigen. Volgens de Wet Witteveen is een

    gematigd eindloonsysteem niet meer toegestaan. X zal afzonderlijk met jullie

    contact opnemen om de besprekingsdatum vast te stellen.

    Vriendelijke groet,

    De Directie"

    In het verleden heb ik vanuit de directie wel eens berichten opgevangen over

    de huidige regeling en dat die te duur werd voor onze onderneming vandaar dat het excuus “Witteveen” mij meteen wel heel handig en toevallig in de oren klonk (handig voor de werkgever). Tel daarbij op het feit dat we hier spreken over een snelgroeiend bedrijf (van plusminus 20 personeelsleden 2 1/2 jaar geleden naar inmiddels 40) met als core-business…verzekeringen!

    U zult begrijpen dat de regeling inderdaad te duur zal worden voor de werkgever en dat zij met hun verzekeringsachtergrond de juiste wegen weten te vinden om deze in hun straatje te doen uitkomen.

    Ik neem trouwens aan dat elke werknemer uiteindelijk persoonlijk akkoord zal

    moeten gaan met een nieuwe regeling? Zonder handtekening geen deal?

  • Paul

    Beste Robert,

    Inderdaad: zonder handtekening geen deal. En dat wordt nogal eens vergeten. En bij een verslechtering van partnerpensioen ook een handtekening van de partner.

    Hierop geldt wel een aantal uitzonderingen. Ten eerste is een redelijke standaardclausule dat een werkgever zich het recht mag voorbehouden om voor de toekomst een andere pensioenregeling in te voeren als de kosten de pan uit gaan rijzen. Dit noemt men ook wel de conjunctuurclausule. De conjuctuurclausule heeft echter uitsluitend betrekking op toekomstige pensioenopbouw, en kan er nooit toe leiden dat reeds opgebouwde rechten worden aangetast. De werkgever zal bij een beroep op deze clausule, als het er op aankomt, moeten kunnen aantonen dat de pensioenregeling het bedrijf richting de financiële afgrond drijft. En dat neemt een rechter niet zo snel aan. Een tijdelijke “dip” is bijvoorbeeld niet voldoende: het moet gaan om een structureel issue.

    Een tweede uitzondering betreft een pensioenregeling die onderdeel is van een CAO. In dat geval is bij wijziging van de pensioenregeling instemming van de OR voldoende.

    Als ik uw reactie zo lees, denk ik dat de Witteveen-wetgeving (en bereid u alvast maar voor op het tweede schijnargument: de gelijke behandelingswetgeving) hier er met de haren bij gesleept wordt om u richting een kwalitatief mindere pensioenregeling te loodsen. Als uw werkgever van plan is de regeling in neerwaardse zin aan te passen, mag dat natuurlijk best, mits er open kaart wordt gespeeld. Laat u in het kader van de voorlichting omtrent een wijziging maar eens de kreet “goed werkgeverschap” vallen. Dat wil nogal eens werken bij een goede luisteraar. Als uw werkgever handtekeningen gaat verzamelen voor de wijziging, en daarbij eerlijk communiceert over de versobering van de pensioenregeling, is er voor hem niets aan de hand. Maar het wil nog wel eens voorkomen dat een wijziging die in wezen een verslechtering is niet als zodanig uit de doeken wordt gedaan.

    Tenslotte: mocht u er niet uitkomen, neem gerust contact op. Pensioen is m'n vak, en ook een beetje m'n hobby. Maar dat geldt voor meer mensen hier.

    Succes met de hele kwestie.

    Paul

  • Ric

    Op grond van de per 1.5.2004 ingaande wet inzake leeftijdsdiscriminatie.

    Is een gematigde / gemitigeerde eindloonregeling nog wel toegestaan?

    Er bestaan eindloonregelingen waarin bepaald is dat vanaf een bepaalde leeftijd (bijvoorbeeld 55 of 60 jaar) salarisstijgingen niet meer worden meegenomen bij het vaststellen van de pensioengrondslag of waarin vanaf een bepaalde leeftijd wordt overgegaan naar een middelloonregeling. Doel van het matigen van de eindloonregeling in de laatste jaren is het beperken van de pensioenkosten door vermindering van de backservice-lasten en het tegengaan van pensioenpromoties.

    De minister van Sociale Zaken is van mening dat gemitigeerde eindloonregelingen een ongeoorloofde vorm van leeftijdsdiscriminatie inhouden, die niet objectief gerechtvaardigd kan worden. Hetzelfde doel (beperken pensioenkosten en tegengaan van pensioenpromoties) kan ook op een andere wijze bereikt worden. Bijvoorbeeld door in de pensioenregeling op te nemen dat salarisstijgingen boven een bepaald percentage niet meetellen voor de pensioengrondslag.

    Dus volgens mij heeft uw werkgever een punt. Echter dient eea wel te gebeuren met instamming van de OR resp. de individuele werknemers

    Ric

  • Robert

    Dit is exact het argument dat wordt gebruikt aangezien wij een gematigde eindloonregeling hebben met de stop van backservice bij 55 jaar. Op de een of andere manier liep het pensioencontract op 01-06-2004 af en heeft de werkgever dit voort kunnen zetten tot 01-01-2005 op basis van een gematigd eindloon.

    De “niet geheel sociale” insteek van de werkgever is echter nu dat ze ons een middelloonregeling willen voorschotelen en geen compensatie aanbieden. Het opbouwpercentage in de vorige regeling was 1,75 % en ik begrijp als dat nu zou kunnen worden opgewaardeerd in het middelloonsysteem tot ongeveer 2,00 % dat dat een aardig alternatief zou zijn. Vooralsnog wordt er echter geen wisselgeld

    geboden en lijkt het devies slikken of stikken. Ik kan niet wachten tot ze de handtekening bij me komen halen…GRRRRRR.