Wet gelijke behandeling

• Rob

Mijn huidige werkgever denkt eraan om de pensioengrondslag verlagen in verband met de nieuwe wetgeving omtrent gelijke behandeling. Is dit iets wat hij zomaar door kan drukken?

• HuubL

Dit gaat vermoedelijk over de wet Gelijke Behandeling (WGB); speciaal over leeftijdsdiscriminatie.

Als de pensioengrondslag verlaagd moet worden uit hoofde van gelijke behandeling is er blijkbaar een categorie personeel voor wie een grotere pensioengrondslag nu mogelijk is. Deze verlaging noemt men dan leveling down; zie ook de discussie hieronder.

In een pensioenregeling kan ik geen objectieve rechtvaardigingsgronden verzinnen die extra pensioengevende salarisbestanddelen of een lagere frachise voor bepaalde groepen rechtvaardigen.

Er zijn 3 eisen aan de rechtvaardigingsgrond, (te zien als: zowel als)::

1. Het gemaakte onderscheid moet een zwaarwegend doel dienen en de handelwijze die aan het gemaakte onderscheid ten grondslag ligt moet aan een werkelijke behoefte van het bedrijf voldoen.

2. Het gemaakte onderscheid is het meest geschikt en passend om aan het genoemde doel te voldoen.

3. Het gemaakte onderscheid is noodzakelijk om het doel te bereiken.

• Paul

Zie mijn reactie op de vraag van Robert: Pensioenaanpassing i.v.m. Witteveen.

Paul

• Piet

Ik doe een werkstuk op school waar je alles over pensioenregeling moet weten. Deze vraag (Hoe is een pensioenregeling wettelijk geregeld???) is 1 van onze opgegeven deelvragen waar ik nergens antwoord over kan vinden. Heel frustrerend…. Ik hoop dat hier kan worden geholpen!

groet,

Piet

• Rob

Bedankt

• Ric

via onderstaande links kun je toch alles vinden ?

succes

ric

http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/research/regelgeving/pensioen_regel.asp

http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/research/grippen/pensioen_grippen.asp

www.pensioenen.com onderdeel links

==============================

Piet schreef:

>

> Ik doe een werkstuk op school waar je alles over

> pensioenregeling moet weten. Deze vraag (Hoe is een

> pensioenregeling wettelijk geregeld???) is 1 van onze

> opgegeven deelvragen waar ik nergens antwoord over kan

> vinden. Heel frustrerend…. Ik hoop dat hier kan worden

> geholpen!

>

> groet,

> Piet

• Ric

welke wijziging een werkgever ook wil doorvoeren vereist dit (ik ga uit van een bij een verzekeraar geregelde regeling instemming van de ondernemingsraad. Mocht er geen OR is, dan vereist een wijziging de individuele instemming van werknemers.

ric