Kan ik uit een collectieve pensioenregeling stappen?

• Paul

In de laatste twee jaar heeft het pensioenfonds waar ik bij ben aangesloten de premievrijstelling van 75% afgebouwd tot 0%. Daarbovenop ben ik dit jaar geconfronteerd met een premiestijding van 15%. Bestaat de mogelijkheid om mijn pensioen op een andere wijze op te bouwen en mijn deelneming aan het huidige pensioenfonds te beëindigen? Hoe ga ik dan eventueel om met het overdragen van opgebouwde jaren?

Mvg.

Paul

• Paul

U kunt ontheffing van deelname aanvragen als gemoedsbezwaarde. Maar daarbij telt uw economisch argument niet. Met andere woorden: nee dus.

• frank

Je kunt in dit geval twee dingen doen:

1) Zegt het pensioenreglement iets over een zogenaamde afstandsverklaring

2) Dien een verzoek in het bij het pensioenfondsbestuur

Aan de andere kant vind ik het niet verstandig om zelfstandig je pensioen op te bouwen. Weliswaar ben je geconfronteerd met een premiestijging (als gevolg van de verslechterde financiele positie van pensioenfondsen) maar als je indvidueel via lijfrentes je pensioen gaat opbouwen ben je over het algemeen duurder uit dan bij deelname aan een collectieve pensioenregeling. Bedenk dat ook je werkgever thans een groot gedeelte van de premie voor jouw pensioen betaalt.