Ik zie de relatie tussen de wetgeving en jou bijdrage niet. In 2005 is er trouwens geen nieuwe gelijke behandelingswetgeving.
In 2004 is er gelijke behandeling naar leeftijd. Dat betekent dat tussen verschillende werknemers met verschillende leeftijden geen onderscheid meer mag worden gemaakt. Dit geldt ook voor pensioenen.
Mijn vraag aan jou is: deed je al mee aan de pensioenregeling.
Als dat zo is en je betaalde er niet zelf voor, maar de werkgever betaalde alles (je noemt dit wel eens premievrij pensioen) dan begrijp ik niet wat je werkgever bedoelt. Accepteer het niet zo maar en vraag om nader uitleg.
Weet je meer over de inhoude van de pensioenregeling? Is het een regeling waar de uitkeringen zijn gegarandeerd (eindloon of middelloonregeling) of is het een regeling waarbij alleen de inleg bekend is en de uitkomst onzeker (beschikbare premie). Dat kan ook van belang zijn voor de bijdrage van werkgever en werknemer. Bij de laatste moeten bestaande regeling nog worden aangepast aan de gelijke behandelingswetgeving en dat moest per 1.1.2005 zijn gebeurd.Senna schreef:
>
> Mijn werkgever kwam met het verhaal dat er in de loop van
> 2005 een wet aangenomen wordt aangaande gelijke behandeling
> pensioen. Dit houdt in dat ik een eigen bijdrage moet gaan
> betalen en hij had het over 3,5% van de pensioengrondslag. Ik
> werk 3 dagen in de week en mijn pensioen is niet zo hoog,
> maar ik wil toch graag weten hoeveel ik moet gaan betalen.
> Mijn werkgever wist dit nog niet. Hoe kan ik dit uitzoeken?
> Dit is voor mij belangrijk omdat hij dan de eigen bijdrage
> wil gaan betalen maar geen salarisverhoging wil geven.
> Aangezien ik dat nu al 3 jaar niet heb gehad, wil ik weten of
> hij zich daar makkelijk mee van af maakt.