dit jaar 55 worden en vóór 2006 met de VUT?

• Rob

Dag allemaal,

Ik word in april 2005 55 jaar en heb bij het ABP per 1-5-2005 100% FPU aangevraagd, volgens de huidige (oude) regels die nog niet aangepast zijn aan de kabinetsmaatregelen.

Medio maart mag ik een ‘bindende offerte’ verwachten volgens het ABP, volgens die oude regels, wanneer die in de tussentijd nog niet aangepast zouden zijn.

Loop ik risico's dat vanaf 1-1-2006 er toch voor mij een probleem ontstaat met de dan al lopende FPU-uitkeringen?

Reeds ingegane pensioenregelingen zullen -zo lees ik- per 1-1-2006 door de overheid worden gerespecteerd. Tegelijkertijd heeft diezelfde overheid bepaald dat alleen diegenen die al 55 (of ouder) waren op 31-12-2004 nog van de oude fiscale regels gebruik mogen maken.

Bij het ABP zelf krijg ik geen antwoord op die vraag.

Wie heeft hier wel een heldere kijk op?

Alvast bedankt voor je reactie

Rob

P.S. Het liefst zou ik pas per 1-12-2005 met FPU gaan, maar ik durf het risico niet te lopen van tussentijdse wijzigingen bij het ABP…

• HuubL

Ik weet niet of ik een heldere inkijk kan geven.

Als je FPU-aanspraak langs kapitaaldekking is opgebouwd - en dus geen VUT-karakter heeft - is er sprake van opgebouwd prepensioen. De flexkenmerken van de FPU maken het blijkbaar mogelijk met de ingangsdatum te schuiven; ik zie dan geen risico om later met FPU te gaan; maar alleen dus als het een al opgebouwde aanspraak betreft.

• Rob

Bedankt voor je eerste reactie Huub.

Maar je raakt precies de kern van mijn dringende vraag, zonder dat het antwoord duidelijk wordt.

Het gaat mij juist om het deel dat een VUT-karakter heeft.

Dat is in mijn geval een aanzienlijk deel. Op 1-4-1997 heb ik daarvoor 25 zogenaamde ‘garantiejaren’ gekregen. Pas vanaf die datum bouwt iedereen individueel FPU op bij het ABP.

Kortom: 25/33 deel is VUT, 8/33 is individueel opgebouwd.

MAAR; daar is nú nog geen nieuwe wetgeving voor !!!

Immers, het is nog niet eens in de Eerste Kamer geweest.

Bovendien: de nieuwe wet beperkt alleen de fiscale mogelijkheden.

De uitvoerings-regelgeving wordt door de pensioenfondsen bepaald.

Dus: als ik nu binnen een paar maanden volgens de oude regels met FPU/FLEX ga (waarvan dus een flink deel VUT), terwijl ik pas in 2005 55-jaar wordt, kunnen “ze” (pensioenfonds of overheid) me die pensioen-uitkering dan nog ‘afpakken’, of me daarin benadelen vanaf 2006?

Of mag ik erop rekenen dat “eenmaal ingegane pensioenen per 1-1-2006 gerespecteerd zullen worden” ???

Of, om het nog anders te stellen: er zijn nu per 1-2-2005 al een paar mensen met FPU (VUT) gegaan die in januari 2005 pas 55 zijn geworden…

Kennelijk een “gat in de regelgeving” dat nog niet goed ontdekt is, omdat ook het ABP zelf geen antwoord erop geeft, behalve: de oude regels gelden nog steeds, zolang sociale partners en ABP niets anders hebben afgesproken…

Kunnen die mensen (en straks dus ikzelf) achteraf nog “gepakt” worden door nieuwe regelgeving of een nog in de toekomst in werking te treden wetgeving?

Alvast bedankt voor reacties…

Rob

• Ric

de nieuwe wetgeving (Vut/prepensioen/levensloop) die hoogstwaarschijnlijk per 1.1.06 in zal gaan, worden reeds ingane uitkeringen (dus prepensioen en vut) gerespecteerd.

• HuubL

OK duidelijk Rob. Je bent nog geen 55 op 31.12.2004 en je valt daarmee onder degenen die niet ontzien worden; het bijzondere is dat je ‘pensioen’ al is ingegaan voordat het nieuwe regime ingaat (1.1.2006).

Ga van het slechste scenario eens uit:

Het VUT-bestanddeel in je FPU wordt belast met 26% strafheffing; de vraag is bij wie dat dan belast wordt; als het bij de pensioenuitvoerder is kan deze het bij je verhalen; je zou die vraag concreet schriftelijk moeten stellen aan het ABP. Ik kan niet stellig zijn in mijn uitspraken.

Ik las dat er door deze nieuwe maatregel een run is ontstaan op regelingen die zulke vervroegde ingangsdata kennen als het ABP heeft; dit geeft wel aan dat men - blijkbaar met succes - anticipeert op het respecteren van ingegane pensioenen.

(zie het bericht hieronder)

Er is een gerucht dat de hele zaak 1 jaar wordt opgeschoven, maar wat dat voor de geboortejaren betekent is niet duidelijk; misschien gaat het alleen om opschuiving van goedkeuring bij de DNB (PVK) en fiscus voor nieuw ingerichte pensioenregelingen.

Fonds schaft prepensioen per direct af

Van onze verslaggever Nico Goebert

AMSTERDAM - Het op twee na grootste pensioenfonds van Nederland heeft de leeftijd voor vervroegd pensioen maandag in één klap verhoogd van 55 naar 60 jaar. Dit om werknemers de pas af te snijden die massaal met prepensioen dreigen te gaan nu het nog kan.Metaal en Techniek, het pensioenfonds voor de kleinmetaal waarin ongeveer 340 duizend mensen werkzaam zijn, vreest een grote toeloop door de onzekerheid rond het prepensioen. Ook andere pensioenfondsen merken dat meer werknemers ver voor hun 65ste willen stoppen met werken.

Werknemers die vorige week een aanvraag indienden om voor hun 60ste met pensioen te gaan, krijgen hun zin; collega's die zich gisteren meldden, moeten doorwerken tot hun 60ste.

Het voortbestaan van de mogelijkheid vroeg te stoppen met werken is onzeker geworden doordat het overleg tussen het kabinet en de vakbeweging onlangs mislukte. Het kabinet wil de huidige regelingen sterk beperken om werknemers te dwingen langer door te werken. Het overleg hierover liep op ruzie uit.

'Er komt misschien een vloedgolf op ons af terwijl de sluizen openstaan', verklaart directeur Bert van de Belt van Metaal en Techniek de onverwacht drastische ingreep. ‘In het zwarte scenario krijgt het pensioenfonds in 2005 een extra last van 2,5 miljard euro te verwerken.’

Zelfs Metaal en Techniek, na ambtenarenpensioenfonds ABP en het fonds voor de zorg PGGM het grootste pensioenfonds van Nederland met een belegd vermogen van 22 miljard euro, kan deze last niet dragen.

Van de Belt: ‘Een last van 2,5 miljard zou betekenen dat de verhouding tussen vermogen en verplichtingen in één klap onderuitgaat.’ Dan zou Metaal en Techniek de pensioenpremie moeten verhogen en de pensioenen niet langer jaarlijks met de inflatie kunnen verhogen.

Het bestuur van Metaal en Techniek, waarbij 31 duizend kleinere metaalbedrijven zoals garages, loodgieters, fietsenmakers, elektrotechnische bedrijven en goud- en zilversmeden zijn aangesloten , besloot daarom snel in te grijpen. Tot dusver maakte 2 tot 3 procent van de werknemers in de kleinmetaal die daarvoor in aanmerking kwamen, ook daadwerkelijk gebruik van de mogelijkheid om met 55 jaar met pensioen te gaan. Het ging daarbij jaarlijks om enkele honderden werknemers. ‘Maar de belangstelling is de afgelopen weken sterk toegenomen’, zegt Van de Belt.

Een logisch gevolg van de wending die het debat over het prepensioen heeft genomen, vindt hij. ‘Bij ons mag je na je vervroegde uittreding bijverdienen. Nu heeft het kabinet de zekerheid over prepensioen ondergraven.’

Van de Belt sluit niet uit dat ook andere pensioenfondsen in de problemen komen door een run op het prepensioen voordat deze regelingen in 2006 worden afgeschaft of uitgekleed. Metalektro, het pensioenfonds voor de grootmetaal waarbij werknemers van 1450 metaalondernemingen zijn aangesloten, meldt over het afgelopen kwartaal een toename van het aantal aanvragen voor prepensioen met 15 procent. ‘Geen spectaculaire, wel een merkbare stijging’, zegt woordvoerder Bram van Els. ‘Wij houden de zaak nauwlettend in de gaten.’

• HuubL

oeps, verkeerde lijntje gebruikt

• Rob

Bedankt Huub,

Het bericht van het metaalfonds kende ik. Dat is ook de reden dat ik per eerst mogelijke datum mijn 100% FPU heb aangevraagd, om de boot niet te missen.

Omdat ik in het (speciaal) onderwijs zit, mag ik bovendien mijn eigen (slopende) baan herbezetten van het ABP. Ik kan daardoor 30% minder gaan werken en toch netto voorlopig ongeveer hetzelfde inkomen houden. Zo heb ik dan voldoende eigen ‘oude l..llen’ verlofdagen gecreeerd, al was het maar om WAO te voorkomen.

Het betekent wel langer doorwerken en mijn ouderdomspensioen gaat er wel op achteruit. Maar gezien onze sobere leefstijl zal dat geen onoverkomelijk probleem vormen, hopen we…

26% strafkorting doorberekend krijgen op mijn FPU….?

De overheid stelt als fiscale voorwaarde in de nieuwe regelgeving dat pensioenfondsen hun VUT-regelingen zo moeten aanpassen dat daar geen mensen uit betaald kunnen worden die na 31-12-2004 geboren zijn.

Het lijkt me -na aanpassing van die regels- dat het ABP dan zelf in andere eigen potjes zal moeten tasten om reeds door hen aangegane verplichtingen na te komen aan de -overigens zeer kleine- doelgroep waar ik toe zou gaan behoren?

Groet,

Rob

• HuubL

Ik bedoelde met het slechtste scenario:

1. dat je voor de overgangsmaatregel prepensioen/VUT wordt geschaard onder degenen die op 31.12.2004 nog geen 55 jaar.

2. per peildatum 1.1.2006 je niet wordt beschouwd als een ingegane uitkering

Alsdan worden VUT-aanspraken extra met 26% belast bij het ABP en misschien dus ook bij jou; en daar zou je dus zekerheid over moeten krijgen.

Als je volledige uitkering als prepensioen wordt beschouwd kan er niets aan de hand zijn omdat voor echt prepensioen geen strafheffing geldt maar reguliere belastingheffing. Het nadeel voor mensen die in 2006 toch nog prepensioen zouden opbouwen zit 'm in de uitschakeling van de fiscale omkeerregel.

HuubL

• rob

Bedankt Huub,

Ik ga het ABP een schriftelijke verklaring vragen dat de oude regelgeving voor mij ook na 2005 blijft gelden en dat geen andere of meer nadelige gevolgen zal ondervinden van nieuwe regelgeving dan 55 plussers.