Verdeling pensioen bij echtscheiding voor 1995

  • Kruik

    Beste pensioenkenners,

    Ik zit met de volgende vraag:

    Hoe worden de pensioenrechten verdeeld bij een scheiding in 1989 (methodiek Boon/van Loon)?

    De helft van mijn, op dat moment opgebouwd OP is E 3.790,00 pj

    Het gereserveerde deel bijz.NP is E 5800,00 pj.

    Nu las ik in de brochure van Min. “Verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding” dat het verschil gedeeld zou moeten worden, maar dat is in dit geval negatief?

    Weet iemand hoe dit zit?

    Alvast bedankt voor een antwoord.

  • HuubL

    Die brochure gaat over de verveveningswet; dus niet over een Boon-van Loon scheidjng.

    Bij Boon-van Loon wordt de contante waarde bepaald van het opgebouwde OP en het opgebouwde NP. Deze waarde is voor 50% verschuldigd aan de ex en kan bijvoorbeeld weggestreept worden tegen iets anders van dezelfde waarde.

    Omdat de ex ingevolge de PSW 100% van het NP krijgt toebedeeld ziet die contante waarde verdeling er wat ingewikkeld uit:

    voorbeeld

    OP= 100; cw OP 500

    NP = 70; cw NP 150

    Te verdelen 500+150= 650

    Te betalen aan ex: 650 * 50% -/- 150 = 175 (contant ter verrekening in de boedel)

    De deelnemer houdt het hele OP.

    De ex krijgt een Bijz. NP van 150

    HuubL

  • HuubL

    foutje:

    De ex krijgt een Bijz. NP van 70

  • boer.j

    de vraag is

    kan mijn ex na 6.jaar nog gedeelte van mijn pensioen op eisen na mijn 65 jaar dat ik pensioen kreeg heeft nooit gereageerd

    ook niet op schirft ook niet via mijn bedrijfs pensioen onderling hebben wij ook niets geregeld ook niet via een advocaat

    echtscheiding uitgesproken / op 7 december 1982 16 jaar getrouwd geweest / met een kind

    bedrijfs pensioenen bemoeien zich hier niet over de regeling van betalen

    hoe is dan de regeling

    dank,u,

  • Peter Jung

    Hallo,

    Ja dat kan en je zult je medewerking moeten verlenen.

    Vraag aan je pensioenuitvoerder of ze een berekening willen maken zoals bedoeld

    in het Boon van Loon arrest.

    Sta er wel op dat die berekening gemaakt wordt op basis van de tariefgrondslagen zoals

    die gelden op het moment van scheiding.

    Er zijn een aantal grote pensioenuitvoerders die de berekening maken op het moment

    van de aanvraag. Ga daar niet mee akkoord. Je betaalt dan teveel. Daarnaast dienen de

    aanspraken geïndexeerd te worden vanaf het moment dat je eigen pensioen ook

    geïndexeerd wordt.

    Vrgrt,

    Peter

  • rudi2

    Peter

    ik ben deze maand met pensioen gegaan en ben bezig met echtscheiding.

    mijn vrouw is 63 jaar vanaf wanneer krijgt zij gedeelte van mijn pensioen ?

    op 65 jarige leeftijd of nu al?

  • Peter Jung

    Goedenavond Rudi,

    Vanaf het moment dat jouw levenslange pensioen ingaat heeft ze recht

    op het gedeelte van jouw pensioen.

    Vanaf het moment dat jouw pensioen wijzigt hetzij naar boven hetzij naar beneden

    dient het aan haar uit te keren pensioen naar rato gewijzigd te worden.

    Vrgrt,

    Peter

  • rudi2

    Peter

    ik heb nog een vraag. wordt de verdeling van het pensioen voor mij gezien als alimentatie

    grt rudi

  • Peter Jung

    Rudi,

    Klopt helemaal. Bruto bij jou aftrekbaar en bij haar

    volledig belastbaar.

    Vrgrt,

    Peter

  • ad

    ik ben inmiddels 24jaar gescheiden en inmiddels 18jaar met pensioen ben inmiddels alweer 22 jaar getrouwd