Ik ben 54,5 jaar. Ik wil zo'n 8000 euro (fiscale jaarruimte 2004 plus reserveringsruimte IB) gaan steken in een overbrugging vroegpensioen. Het vroegpensioen start over ruim 8 jaar (en duurt dus een kleine 2 jaar voor het 65ste jaar). Is het verstandiger dit bedrag bij te storten bij een bestaande koopsompolis van Loyalis ( 5600 euro begin 2001, voor dezelfde periode) of niet? Is er een soort omslagpunt of formule waaruit je kan opmaken wanneer te “koopsommen” of zelf te sparen, of zelf te beleggen (bijv. Binck? Of is er toch nog een beter alternatief dan de genoemde 3?
Toelichting:
Zoals velen heb ik begin 2001 een koopsompolis bij ABP/Loyalis gekocht (ABP beleggingsstrategie).
Na vier jaar is deze zo'n 1,5% meer waard dan toen meldt Loyalis nu, dus minder dan 0,4% per jaar groei. Het gepubliceerde ABP-rendement is vanaf 2001 volgens mij uiteindelijk 16%, dus 4% per jaar (-0,7% 2001, -7,6% 2002, 11% 2003 , 11,5% 2004). Het verschil is natuurlijk de Loyalis strijkstok.
Nu begrijp ik uit de artikelen van het afgelopen jaar op dit forum dat zelf sparen/beleggen uiteindelijk wel eens gunstiger kan uitpakken dan zo'n koopsom. Tegenover de fiscale winst (aftrek van premie IB, gunstiger belastingschijf over 8 jaar) staan de kosten van Loyalis. Uiteraard is het rendementsverloop de nogal onzekere factor. Is het nu zo dat de kosten m.n. de eerste vijf jaar aantikken en dus de komende jaren gunstiger uitpakken? Dat zou betekenen dat die koopsom nog een behoorlijk rendement kan gaan opleveren, inclusief het evt. bij te storten bedrag….