Pensioengat?

• Studiebol

Ik ben bezig met een opdracht voor school waarbij ik voor een fictieve familie een pensioenadvies uit moet brengen.

Het gaat hier om een fictief gezin (man en vrouw).

De man gaat met pensioen en krijgt dan een totaal pensioen van ? 18.042,60

Voor hem is de pensioennorm (ik ga ervan uit dat deze man geen extra wensen heeft na zijn pensioen) (70% van het laatstverdiende loon) = ? 23.100,00.

EErste vraag, hoe heet dit verschil, is dit een pensioentekort?

Maar na 2 jaar krijgt zijn vrouw haar AOW waardoor dit “pensioentekort” opgeheven wordt?

Mijn opdracht is nu een advies uit te brengen.. ik neem aan dat (ervan uitgaande dat er bij zijn werkgever niks geregeld word) er een lijfrente aangekocht zal moeten worden. Maar moet dit dan een tijdelijke oudedagslijfrente zijn? Of een direct ingaande lijfrente?

Kan iemand mij een beetje op weg helpen?

Alvast bedankt

Studiebolletje

• Studiebol

Nog wat aanvullende info:

De man is overigensop dit moment pas 35 jaar, dus hij heeft nog tijd om iets op te bouwen… en hij gaat met zijn 65e met pensioen.

En ik moet een advies geven over het opvullen van het hiaat.

Groet

Studiebolletje

• Paul

Dus je advies is: schakel een andere adviseur in, want ik weet het niet?

• Studiebol

:-(

• Studiebol

Op dit moment nog wel, ik ben pas net begonnen met de studie, dus het lijkt me niet verstandig om mij nu al als pensioenadviseur te nemen…

Dit is een probleem-gestuurde (PGO) methode, en daarbij loop je dus tegen problemen aan.

• Paul

OK,

Een kleine hint dan. Kijk eens naar wat de inkomensbehoefte van de persoon is, en ga daarbij uit van het netto inkomen. Dat is immers wat je op 65 te besteden hebt. Als er sprake is van een tekort, is dit tijdelijk of levenslang?

Vervolgens de opvulling. Je kunt netto besteedbaar inkomen opvullen door geld opzij te zetten (sparen via de bank of een verzekering zonder aftrek van premies) of via een lijfrente/pensioenverzekering met aftrek van de premies. De trajecten zijn fiscaal verschillend, en ook qua kosten verschillend. Zet dat maar eens tegen elkaar af, en betrek daarbij ook wat je fictieve klant nu opzij moet zetten om een eventueel tekort te repareren. Kan hij dat nu missen of niet, en wil hij dat ook?

Succes ermee.

• Studiebol

Deze situatie is niet helemaal te vergelijken met een werkelijke klant, deze klant geeft namelijk geen antwoord als je hem iets vraagt :S

Daarom moet ik een zo goed mogelijk passend pensioenadvies geven. Een beetje naar eigen inzicht.

De persoon heeft na zijn pensioenereing een tekort van € 5.057,40 per jaar

Maar dit duurt echter maar 2 jaar totdat de vrouw ook haar AOW krijgt.

Dus het tekort is dus in totaal € 10.114,80.

Op zich is dus niet zo veel, dus dat zouden ze wel op de een of andere manier moeten kunnen sparen, hij heeft daar immers nog 30 jaar voor.

Ik snap alleen nog niet helemaal wat het voordeel is van een lijfrente ten opzichte van een verzekering of een bank en andersom… Je zegt dat het verschil zit in fiscale zin en in het traject, maar wat is het verschil dan?

Is er ergens een site waar ik hierover meer uitleg kan vinden?

Of kan iemand mij verder helpen?

Studiebol

• Ric

is die 18.042,60 inclusief of exclusief de AOW ?

ik begrijp dus dat de echtgenote 2 jaar jonger is dan de man. heeft zij ook nu inkomen ? en bouwt ze ook pensioen op ?

als de man 65 is, stopt de vrouw dan met werken ?

de man verdient nu dus 33.000 ?

of is de opdracht puur gericht op het pensioeninkomen van de man zonder rekening te houden met de partner ?

• Studiebol

Hallo Ric,

De partner bouwt verder geen pensioen op bij een werkgever, zij is huisvrouw.

Er is inderdaad een verschil van 2 jaar tussen de beide partners, en de man verdient inderdaad € 33.000.

De € 18.042,60 is echt het TOTALE pensioen, inclusief de AOW van de man.

Nadat de vrouw 65 wordt hebben ze een gezamelijk inkomen van € 25.998,60 waardoor er geen pensioentekort meer is, wanneer je de 70% norm aanhoudt.

Groetjes

Studiebol

• Studiebol

Ik heb overigens inmiddels een (voorlopig) advies uitgbracht dat ik denk dat het verstandig is om een tijdelijke oudedagslijfrente van 5 jaar (want het moet minimaal 5 jaar zijn) af te sluiten.

Ik heb er verder wel bij vermeld dat ik nergens heb kunnen vinden hoe ik hiervoor de premie moet berekenen. Staat wel wat sullerig, maar ik weet het anders ook even niet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit anders had kunnen oplossen?

Groet

Studiebolletje