Nu al pensioen?

• Studiebol

Hallo allemaal,

Ik ben nu zo bezig met mijn verzekeringsopleiding, en op het moment ook met het gedeelte pensioenen. Dus dat zet je even aan het denken.

Ik werk op het moment voor het brutominimumloon, omdat mijn werkgever mijn (duaal)-opleiding betaald en ik ben net 24 geworden.

Mijn vriend is 25, bijna 26 en heeft een voltijdbaan en bouwt ook een pensioen op via zijn werkgever.

Moeten wij nu al stil gaan staan bij ons pensioen? Wat is voor ons handig om te doen? Volgens mij bouw ik nog niks op, is het voor mij dan al wel raadzaam om al iets anders te ondernemen voor mijn / ons pensioen?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Groetjes

Studiebolletje

• HuubL

In Nederland is het netto-mimiumloon gelijk aan de netto aow.

Bij je huidig inkomen heb je dus genoeg aan de aow.

Maar dat zal eens veranderen nietwaar? Met de opleiding die je krijgt.

Zorg dat je in de collectieve pensioenregeling van de werkgever komt.

Huub

• Rob

Zou me voor de rest niet al te veel zorgen maken, je bent nog jong. Alle verhalen over pensioenbreuk en aanvullende verzekeringen zijn leuk, maar om het pensioengat te vullen heb je geld nodig. Als je net begint te werken lijkt me niet dat je dat in overvloed hebt.

Maar hou het zeker in de gaten allemaal

• Nicolette

Veel regeling kun je pas aan medoen als je 25 jaar bent. Ook moet je inkomen inderdaad boven de AOW uitkomen voordat je kunt opbouwen. Als je parrtime werkt moet echter wel ook de AOW parttime worden bekeken of je daar boven uit komt.

Verder kun je zelf niet veel. Het is een arbeidsvoorwaarde die de werkgever biedt.

Rob schreef:

>

> Zou me voor de rest niet al te veel zorgen maken, je bent nog

> jong. Alle verhalen over pensioenbreuk en aanvullende

> verzekeringen zijn leuk, maar om het pensioengat te vullen

> heb je geld nodig. Als je net begint te werken lijkt me niet

> dat je dat in overvloed hebt.

> Maar hou het zeker in de gaten allemaal

• Chai Boonsong

Aan de andere kant als je een 40 jaar run hebt een gemiddelde rente van zeg maar 6% over die periode, en dan consequent 25% van je salris er in stopt, dan zet op een gegeven ogenblik het rente over rente element in, en het is heeel , heel haalbaar, zelf voor een mientje met de Pet

• Rob

Sorry, maar ik kan geen 25% van mijn salaris missen, weet niet hoeveel jij verdient.

En die 6%? zal je denk ik toch moeten gaan beleggen en dat houdt in risico. Kan maar daar moet je voor willen kiezen.Chai Boonsong schreef:

• Chai Boonsong

De rente op de sterke currencies heeft over de laatste 25 jaar tussen de 3 en 18% gelegen. Kijk de geschiedenis wat betref het Engelse pond maar eens na. De gulden heeft ook wel eens een tijdje op 12% gestaan Als ik zeg 6/5 gemiddeld (nee niet nu) is dat heel conservatief en hoef je niet te speculeren met aandelen.

Als je jong bent en aan het opbouwen dan is 25% natuurlijk wel veel en heb je liever een auto, een vacantie ver weg, of een zeurende vriedin die alsmaar wat wil hebben :-) Maar als je jezelf een beetje in kan houden (zuurkool is ook lekker), kan dat best. Je moet natuurlijk geen genoegen nemen met een inkomen dat aand de zelfkant blijft hangen , leren en handen uit de mouwen , en 60 uur werken per week als je jong bent, wat is daar verkeerd aan?