Spaargeld eerst ?

• Wim

Ik ben 61 jaar en nog steeds werkend. In het bedrijf waar ik al 35 jaar werk is alleen de mogelijkheid om eerder (60 jaar) aan het opgebouwde pensioen te beginnen.

Zie ik het te simpel als ik zou zeggen ;geen vervroegd pensioen ik stop met werken en leef dan van m'n spaargeld en ontloop op die manier de AOW heffing.

• HuubL

Dat lijkt me juist, als u maar zeker weet dat het niet genoten vroegpensioen vervolgens wel naar uw 65e wordt verhuisd. Veel vroegpensioenregelingen bestaan voor een deel uit VUT; dat VUTdeel wordt bij niet genieten altijd verspild. Vanaf 2006 worden alle VUTregelingen spaarVUTregelingen; alsdan kunt u ook met deze spaarVUT schuiven richting 65 jaar. Laat het u voorrekenen; er is nml een moment dat het uitgekeerd moet worden; dat is als het door het opschuiven uitstijgt boven 100% van het loon.

HuubL

• John de Wijze

Ik denk niet dat u dat lukt. In veel pensioenen in prepensioen verplicht stoppen als u 85% van uw laatstvediende loon bij elkaar hebt. de arbeidsovereenkomst wordt dan beeindigd.

de eerder gebruikelijke herschikking is in 2004 door de pensioenfondsen geschrapt.

Verplicht eruit op 85% dus

• Chai Boonsong

Mooi niet waar, ik zit op 103% volgend jaar, krijg de laatste 3% niet, maar toch mooi 100% van het pensioengevend salaris, en dat zou gewoon de noprm moeten zijn by 45 jaar , 100%. Dat geklets over met minder doen na pensioen is rubbish. Je hebt gewoon meer nodiogm, niet minder. Wie verzint dit soort toch?

• Paul

Onze geachte volkvertegenwoordiging.