Waarde Teun,
Ik vond mijn reactie vrij normaal. Maar goed, kennelijk verschillen we daar van inzicht. Wat ik je onder de vele namen die je hateert al meerdere keren heb aangegeven is hoe één en ander in hoofdlijnen werkt voor wat betreft de Nederlandse heffingen over in het buitenland opgebouwd pensioen. Maar door je frequent wisselende woonplaats en weergave van feiten, kan ik je eigenlijk maar één echt advies geven, en dat is een ter zake deskundige adviseur in te schakelen om de hele kwestie voor je uit te spitten. Maar ik denk dat je dan eerst in conclaaf met jezelf moet Teun. Namelijk om te bepalen in welk land je gaat wonen als je je loopbaan beëindigt.
Als fiscaliteit de doorslaggevende factor is voor je domiciliekeuze, doe je denk ik wat zaken niet goed. “Fiscale emigranten zijn zelden gelukkige klanten”, is mij ooit eens verteld door iemand die ik hoog inschat.
Het gaat alleen maar om geld joh, en is dat nou echt doorslaggevend in waar je je lekker voelt?
T.a.v. je hele probleem met die 100% eindloontoets denk ik dat je 3 opties hebt als Nederlands recht al van toepassing is op jouw specifieke situatie. De eerste optie is gewoon doen of je neus bloedt, en het pensioen gaan ontvangen. Je betaalt dan gewoon belasting over de pensioentermijnen in het land waar je woont (in jouw geval geloof ik Thailand of Japan). Optie 2 is er voor te kiezen een overschotswaarde in pensioenopbouw te gebruiken om eerder uit te keren.
Optie 3 is om vlak voor pensionering met je werkgever af te spreken dat je je eindloonpensioen even voor een dag omzet naar een beschikbare premietoezegging. Dan kun je het kapitaal in de pensioenpolis wat de overdekking geeft in één keer opnemen. Weliswaar met een fiscale afrekening, maar compleet legaal, en je houdt dan netto de helft van de “overwaarde”over, en hebt een goed pensioen. Althans naar Nederlandse maatstaven. Of je met 100% eindloon kunt rondkomen weet ik niet, dat ligt aan je bestedingspatroon. Maar als 100% een probleem is, heb je dat nu ook al omdat dan ook nu al je geld iedere maand eerder op is dan op de laatste dag van de maand. Dat is een probleem dat geen enkele adviseur voor je kan repareren.