Pensioen in het buitenland opgebouwd

• Paul

Waarde Teun,

Ik vond mijn reactie vrij normaal. Maar goed, kennelijk verschillen we daar van inzicht. Wat ik je onder de vele namen die je hateert al meerdere keren heb aangegeven is hoe één en ander in hoofdlijnen werkt voor wat betreft de Nederlandse heffingen over in het buitenland opgebouwd pensioen. Maar door je frequent wisselende woonplaats en weergave van feiten, kan ik je eigenlijk maar één echt advies geven, en dat is een ter zake deskundige adviseur in te schakelen om de hele kwestie voor je uit te spitten. Maar ik denk dat je dan eerst in conclaaf met jezelf moet Teun. Namelijk om te bepalen in welk land je gaat wonen als je je loopbaan beëindigt.

Als fiscaliteit de doorslaggevende factor is voor je domiciliekeuze, doe je denk ik wat zaken niet goed. “Fiscale emigranten zijn zelden gelukkige klanten”, is mij ooit eens verteld door iemand die ik hoog inschat.

Het gaat alleen maar om geld joh, en is dat nou echt doorslaggevend in waar je je lekker voelt?

T.a.v. je hele probleem met die 100% eindloontoets denk ik dat je 3 opties hebt als Nederlands recht al van toepassing is op jouw specifieke situatie. De eerste optie is gewoon doen of je neus bloedt, en het pensioen gaan ontvangen. Je betaalt dan gewoon belasting over de pensioentermijnen in het land waar je woont (in jouw geval geloof ik Thailand of Japan). Optie 2 is er voor te kiezen een overschotswaarde in pensioenopbouw te gebruiken om eerder uit te keren.

Optie 3 is om vlak voor pensionering met je werkgever af te spreken dat je je eindloonpensioen even voor een dag omzet naar een beschikbare premietoezegging. Dan kun je het kapitaal in de pensioenpolis wat de overdekking geeft in één keer opnemen. Weliswaar met een fiscale afrekening, maar compleet legaal, en je houdt dan netto de helft van de “overwaarde”over, en hebt een goed pensioen. Althans naar Nederlandse maatstaven. Of je met 100% eindloon kunt rondkomen weet ik niet, dat ligt aan je bestedingspatroon. Maar als 100% een probleem is, heb je dat nu ook al omdat dan ook nu al je geld iedere maand eerder op is dan op de laatste dag van de maand. Dat is een probleem dat geen enkele adviseur voor je kan repareren.

• Simon Kabelfoon

Paul

Teun gaat waarschijnlijk niet tekort komen, want elders meldde hij, dat hij makkelijk in staat was 25% van zijn salaris opzij te zetten (voor de oude dag ofzo), dus bij 103% eindloon wordt dat een procent of 28 (28,84 % om precies te zijn).

• Paul

Zou kunnen Simon, maar met Teun weet je het nooit

• Simon Kabelfoon.

Nou, mijn sommetje klopt in ieder geval, daar krijgt zelfs Teun geen speld tussen.

• Chai Boonsong

Ben met een bekende pensioen advokaat in conclaaf, maar de regel dat een orienterende vraag onbetaald beantwoord kan worden gaat daar niet op, en het gat oons enige tijd kosten @ 220 excl btw per uur, een money vooruit, schrikt mij een beetje af. Voor je het weet zit hij een dag te snuffelen voor 2000 euro incl. en dan zelfs Chai krampen in de portemonaie. Ik wil het collectief aanpakken daar er honderden hetzelfde probleem hebben, maar eerst hen ik een redelijke indicatie nodig wat kans op slagen betreft

In het kort dus, je betaald zijnde geemigreerd pensioen premie uit een netto loon. Als je in Nederland met pensioen gaat wordt door het pensioenfonds het zo gepresenteerd dat het voledige pensioen onder IB valt. Argument 1 dat gaat nederland niets aan, het is gewoon een spaarpotje opgebouwd in de tijd dat men geemigreerd was, Argument 2 het is dubbele belasting

• Chai Boonsong

Simon het millionair schema gebaseert op accumulated interest is een bekend gegeven, en als consistent de uitkomsten geherinvesteerd worden, het een kwart van het netto loon blijft, kom je een heel eind over een 45 jarige run, dat weet jij ook wel. Het heeft heel vroeger wel eens in de krant gestaan en als jonge man heb ik de curvjes dan ook uitgeknipt en wat gerekend met mijn situatie als uitgangspunt. Belangrijke gegevens zijn natuurlijk wel, er aan vast houden, en dat kan zelfs met lagere inkomen wat bezuinigen op luxe betreft. Niets maar dan ook niets op de reutel. Reken maar eens een beetje simon neem modaal om te starten, zeg maar drie keer modaal als eindpunt watredelijk conservatief is, en een 6% als gemiddelde rente over die 45 jaar. Ik en benieuwd wat jij als uitkomst krijgt

• Simon Kabelfoon

Leuk rekensommetje Teun, maar voor mij weinig relevant.

Heb zo op mijn geheel eigen wijze “voorzieningen” getroffen die wat mij betreft voldoende adequaat zijn en da's voor mij wel genoeg.

Deel wel jouw mening, dat van meet af aan wat reserveren geen kwaad kan (en daar ontbreekt het de hedendaagse “jeugd” nogal eens aan).

• Paul

Waarde Teun,

In mijn praktijk kom ik nauwelijks mensen tegen die het “probleem”hebben dat hun totale pensioen meer wordt dan het salaris. Maar goed, wellicht verkeer ik in andere kringen dan jij. Ik zit immers op de Nederlandse klei, en niet op Thaise zandstranden.

Advies kost geld, en ik denk dat jouw situatie zo specifiek is, dat je echt geen honderden lotgenoten kunt vinden om de advocaatkosten over te verdelen.

Je verhaal over de “dubbele heffing”over pensioen is gelukkig een ilusie. Als jij kunt aantonen dat je een pensioen hebt opgebouwd waarvoor de premies uit netto inkomen zijn betaald, betaal je er, zelfs in Nederland, geen belasting over. Dat zou namelijk een heffing betekenen over je eigen netto inleg, en zo gierig is zelfs Gerrit Zalm niet.

Maar het is wel een heel gepuzzel om dat aan te tonen. En daar betaal je die adviseur dan ook die 220 per uur voor. Wellicht even slikken, maar voor niets gaat de zon op en het lijkt me in jouw situatie een investering die de moeite waard is.

• Sernsak

Paul bedankt voor je als altijd opbeurende woorden. Ik heb er al een paar die in hetzelfde bootje zitten en die mee willen doen. Om het draagbaar te maken moet ik er wel een stuk of 20 hebben.

220 euro per uur, dat verdien ik zelfs niet :-)

Die afgetopte 103% is echt waar hoor. Je gelooft het niet maar over meer dan 40 jaar hebben een paar veranderingen van de regelementen mij een oud geval gemaakt en daar is het door gekomen.

Maar als ik niets doe dan wordt gewoon mijn in het buitenland opgebouwde pensioen bij dit fonds opnieuw belast. dat gebeurt nu met duizenden. Het is een groot pensioenfonds van een nog grotere maatschappij.

Chai

• Ric

over de periode dat je wel pensioen opbouwt over niet in Nederland doorgebrachte diensttijd, waarbij je in die periode ook salaris hebt ontvangen van een buitenlandse onderneming, dan ben je, als je tzt in Nederland gaat pensioneren over de in die periode opgebouwd pensioen in principe geen loonbelasting verschuldigd.

ik zou dit punt aankaarten bij de werknemersvertegenwoordiger van het bestuur van het pensioenfonds, mocht er sprake zijn van een conflict.

Chai Boonsong schreef:

>

> Kijk in Nederland, omdat je geen inkomsten belasting over de

> pensioen premie betaalt moet je het over het latere pensioen

> betalen, logisch.

>

> Als je nu door je bedrijf naar het buitenland uitgezonden

> wordt, met der woon vertrokken, maar je gaat door met het

> betalen van pensioenpremie, dit keer van je netto loon, wat

> gebeurt er dan later als je in Nederland met pensioen gaat?

>

> Inkomsten belasting over het in Nederland opgebouwde

> pensioen, de rest belasting vrij?