van eindloon naar midloon

• jan

Mijn werkgever heeft zonder mij daarin te betrekken mijn pensioen aangepast van eindloon naar midloonregeling. Nu eist hij dat ik mijn handtekening zet onder het nieuwe pensioencontract, anders wordt ik uit het pensioen gezet.

Even wat feiten op een rij:

? Wij hebben geen O.R.

? Wij vallen niet onder een C.A.O.

? In mijn arbeidscontract staat niet specifiek eindloonregeling genoemd, wel dat ik wordt opgenomen in de collectieve pensioenregeling.

Wat zijn nu mij plichten en rechten wat betreft de omzetting van eind naar midloonpensoen.

In mijn arbeidscontract staat ook dat mijn werkgever een deel van de pensioenlasten voor zijn rekening neemt. Houd dit ook in dat als ik voor mij zelf een privé pensioen opstart dat hij zijn deel moet meebetalen?

• Paul

Waarde Jan,

Dit onderwerp is hier al een paar keer aan de orde geweest. Veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het aanpassen van de pensioenregeling. Kijkt u eens goed inde tekst van het collectieve reglement (de Eindloonversie). Als het goed is, staat daar iets opgenomen over aanpassing van de pensioenregeling voor de toekomst.

Normaliter is in uw situatie de pensioenregeling onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Uw werkgever kan die arbeidsvoorwaarde niet “zo maar” in een voor u negatieve zin bijstellen. Net zomin als dat uw werkgever uw salaris met bijvoorbeeld 100 euro per maand mag verlagen. Daar heeft u immers niet voor getekend.

Wat uw werkgever wel mag doen, is de regeling aanpassen als dat vereist is door wetswijzigingen van bijvoorbeeld de fiscale regels of sociale verzekeringswetgeving. Daarnaast zal uw werkgever zeer waarschijnlijk in het reglement een clausule hebben staan die een aanpassing voor toekomstige opbouw mogelijk maakt, als het handhaven van de regeling tot absurde financiële gevolgen voor het bedrijf leidt.

Kijkt u eerst eens in de stukken. Die zijn namelijk doorslaggevend. Stappen ondernemen in de sfeer van een individuele pensioenverzekering kunnen binnen bepaalde marges natuurlijk altijd, maar kijkt u nu eerst eens of de door uw werkgever voorgestelde wisseling in pensioentoezegging nu echt een verslechtering inhoudt. Laat u daarbij geen knollen voor citroenen verkopen.

• Chai Boonsong

Paul ze kunnen toch niet per terug werkende kracht het pensioen aanpassen? Ik bedoel zeg maar 20 jaar opbouw tegen eindloon, dan de volgende op midden is dan toch op drie kwart loon of is dat te simplistisch?

• Paul

Dat klopt Teun,

Pensioenopbouw kun je wel voor de toekomst aanpassen, maar een inbreuk op reeds opgebouwde rechten kan in beginsel niet. Dat zou namelijk net zoiets zijn als een salarisverlaging met terugwerkende kracht. De enige uitzondering die ik op dit punt kan bedenken, is een neerwaartse aanpassing an de pensioenregeling in verband met wijzigingen in fiscale regelgeving. Maar zo'n soort uitzondering is dan ook vaak letterlijk opgenomen in het reglement, en heeft maar één doel: te voorkomen dat een werknemer met allerlei fisacle problemen wordt opgezadeld waar hij niet op zit te wachten.

Wat betekent Chai Boonsong trouwens?

• Chai Boonsong

Dat is een heel nette Thaise naam. Wie is die Teun toch waar je het alsmaar over hebt?

• Ric

uw werkgever mag de wiziging van eindloon naar middelloon niet wijzigen zonder uw instemming tenzij de werkgever vooraf in het pensioenreglement of in uw arbeidsovereenkomst het voorbehoud heeft gemaakt de pensioenregelign eenzijdig te mogen wijzigen. Dus is het goed door te nemen wat hierover in het pensioenreglement staat.

Hos is uw eigen bijdrage regeling nu geregeld ? Of ebtaalt u zelf geen eigen bijdrage in de pensioenpremie en is uw werkgever verantwoordelijk voor de totale kosten van de pensioenregelling ?

• jan

Ik heb het pensioenreglement er op nageslagen en er staat:

Artikel 19 Aanpassing van de pensioenaanspraken

1. de werkgever kan de betaling van zijn verdere bijdragen verminderen of geheel staken, indien naar zijn oordeel bedrijfsbelang dit noodzakelijk maakt als gevolg van een ingrijpende wijziging van omstandigheden.

2. Indien sociale wetten of verplicht gestelde pensioenvoorzieningen worden ingevoerd of gewijzigd, zal de werkgever, indien hij daartoe termen aanwezig acht, de in dit pensioenreglement neergelegde pensioenregeling- met inachtneming van eventuele wettelijke voorschriften- aan de gewijzigde omstandigheden aanpassen.

3. Indien, de werkgever tot in lid 1 en/of 2 vermelde wenst over te gaan, stelt hij de deelnemers en de verzekeraar hiervan onmiddellijk schriftelijk in kennis.

de op grond van reeds gedane betalingen verworven aanspraken op pensioen zullen echtet niet worden aangetast.

Artikel 20 onvoorziene gevallen. Beslechting van geschillen

1. in gevallen waarin niet door dit pensioenreglement mocht zijn voorzien, handelt de werkgever naar beste weten, in de geest van het pensioenreglement.

voor zover het verzekeringstechnische aangelegenheden betreft beslist de werkgever in overleg met de verzekeraar.

2. alle geschillen betreffende dit pensioenreglement zullen met uitsluiting van de gewone rechten worden onderworpen aan het oordeel van een commissie van drie personen wier uitspraak door partijen wordt aanvaard als een hen bindend advies.

van deze personen wordt een benoemd door de werkgever en een door de andere partij; deze beide personen tezamen benoemen een derde.

Blijft de vraag; mag mijn werkgever het pensioen aanpassen

• Hendrik

op grond van het gestelde in dit reglement mag de werkgever de wijziging - van eindloon naar middelloon - niet eenzijdig aanpassen zonder uw instemming.

• jan

ik begrijp dat mijn werkgever mijn pensioen niet mag aanpassen, maar hij heeft het al aangepast. Met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2003. Ik heb in jan. 2005 bericht gehad van Aegon dat vanaf die datum de polis van het oude pensioen premievrij gemaakt. Bijna alle werknemers, op twee of drie na, hebben inmiddels getekend voor het nieuwe pensioen. Wat moet ik nu doen??

Ik heb helaas geen rechtsbijstand verzekering dus daar kan ik niet voor advies terecht. Ik heb inmiddels wel de aanvraag voor een rechtsbijstandverzekering op de post gedaan. Hoe heet dat ook weer, iets met een verdronken kalf en het dempen van de put.

• Jeroen

Dit verhaal komt mij zeer bekend voor. Zit uw werkgever soms in de buurt van Hoevelaken?