Beginnen met pensioenopbouw

• a3

Hallo,

Ik heb een vraag namens mijn zoon, hij vaart op een schip en is in november 2004 22 jaar geworden. Op de loonstrook van december 2004 bleek dat er (netto!!) ca. 176 euro pesioenpremie is ingehouden. Hij had daarvoor een nettoloon van ca. 1070 euro per maand en dat is nu 900 euro geworden. Dit lijkt mij een onvoorstelbaar hoge premie.

Hij is van te voren niet op de hoogte gebracht en is op geen enkele wijze gecompenseerd. Hij is momenteel op reis en zal bij thuiskomst contact opnemen met zijn loonadministratie.

Vragen: premiehoogte abnormaal?

compensatie door werkgever niet verplicht/normaal?

aanvang premiebetaling (22 jaar) niet erg vroeg?

Hartelijk dank voor jullie reacties.

• Simon Kabelfoon.

Uw zoon valt onder de pensioenregeling voor de Koopvaardij, waarbij een beginleeftijd van 22 jaar geldt (dus dat klopt wel).

De premie komt mij wel erg hoog over, maar kan zo niet direct beoordeeld worden zonder kennis te hebben van zijn pensioengevend loon (dat is volgens de regeling "Het dagloon in de zin van het Bijzonder Dagloonbesluit

BV Koopvaardij 1991, vermeerderd met de ingehouden bijdrage voor de

spaarloonregeling").

• buteijn

Veel mensen schrikken als ze hun eerste loonstrook ontvangen.

Het is de taak van de werkgever om nieuwe werknemers uit te leggen dat als je de arbeidsovereenkomst tekent, je ook automatisch meedoet met de pensioenregeling en de daarmee samenhangende kosten. In veel gevallen is de bijdrage van de werkgever echter nog veel groter. Pensioen is gewoon niet goedkoop.

• Martijn

Het kan ook zo zien dat er een inhaalslaag gepleegd wordt middels een eenmalige inhouding op de salarisstrook. Mits daar sprake van is dan had de werkgever uw zoon hiervan op de hoogte moeten stellen.

Het is verstandig hier het pensioenreglement op na te slaan.

Succes