deeltijdpensioen

• Hendrik

Vraag: het is toch nog steeds mogelijk straks als de nieuwe wetgeving inzake vut/prepensioen/levensloop per 1.1.06 ingaat om met deeltijdpensioen te gaan ? dus stel: pensioenleeftijd = 65 jaar. Ik ga op 60 jaar 50% werken en ik laat een deel van het reeds opgebouwd pensioen op 65 jaar eerder ingaan op 60 jaar om mijn parrtime salaris aan te vullen.

• buteijn

Deze vraag is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Het ligt er aan hoe uw pensioenregeling er op dit moment uitziet, wat uw leeftijd is en hoe uw pensioenregling wordt aangepast aan de nieuwe wetgeving. Met name dat laatste is gewoon nog niet bekend. Nu de Eerste Kamer deze week akkoord is gegaan met de voorstellen kunnen de gesprekken daarover wel van start gaan.

• Hendrik

mijn pensioenregeling kent nu reeds een pensioenleeftijd van 65 jaar. Ik ben jonger dan 55 jaar.

• HuubL

Foute boel dus: alleen zij die op 1.1.2005 55 jaar of ouder waren kunnen rekenen op voortzetting van oude toezeggingen; hoewel ook daar veranderingen zullen optreden. Werkgevers zullen een prijs vragen voor de omzetting van VUT naar SpaarVUT.

• HuubL

Ik las je vraag niet goed.

Als de verdere opbouw van prepensioen per 1.1.2006 stopt zullen de opgebouwde aanspraken normaliter gewoon blijven bestaan tenzij ze worden overgeheveld naar 65+ of naar een levensloopregeling. Bij omzetting naar 65+, waarbij mogelijk ook na 1.1.2006 nog extra wordt toegevoegd, zul je tzt gewoon kunnen vervroegen.

Ik kan me niet voorstellen dat het verlies aan prepensioen wordt gecompenseerd door verhoging van het 65+ pensioen zonder dat er ook een vervroegingsmogelijkheid wordt geintroduceerd. Om zeker te gaan informeer bij uw vertegenwoordiger in de onderhandelingen.

• Hendrik

dank. even los van onderhandelingen etc. is mijn vraag gewoon simpel. ik ben per 1.1.2005 jonger dan 55 jaar. er geldt een pensioenleeftijd van 65 jaar. Is het, op grond van de pensioenwetgeving, mogelijk om op 60 jaar parttime te werken en op dat moment (geheel of een deel) van de tot op dat moment opgebouwd pensioen met pensioenleeftijd 65 jaar, te vervroegen naar 60 jaar ?

• HuubL

Simpel: alleen als dat in het regelement staat

• Hendrik

als het dus in het reglement staat, mag het dus ? dus is die wetgeving vanaf 1.1.06 dat je niet eerder met pensioen kunt gaan dan 65jr niet helemaal effectief als je middels parttime werken en pensioenvroeging toch eerder met pensioen kan gaan.

ik dacht namelijk dat in de nieuwe wetgeving het pensioen niet eerder mag ingaan dan 65 jaar zolang er nog sprake is van een dienstverband (dus ook in het geval van een parttime dienstverband).

• HuubL

De nieuwe wetgeving staakt alleen de fiscale ondersteuning (d.i. de omkeerregel) voor nieuw op te bouwen prepensioen en VUT (55-). Opbouwen en uitkeren mag nog steeds.

Wat eind 2005 is opgebouwd dienende voor 65+ kan gewoon vervoegd worden; wordt dus niet extra bestraft (afgezien van de normale loonheffing).

.

• Hendrik

Dank. Dus mijn gedachte dat pensioenuitkering uit hoofde van vervroeging (geheel of gedeeltelijk) voor 65 jaar niet meer mag plaatsvinden indien er nog sprake is van een dienstverband deugt niet ?