gevolgen AOW en pensioen

• Martijn

Ik ben ambtenaar (50 jaar) met 33 werkzame jaren bij verschillende gemeenten.

Wanneer ik op mijn 51ste jaar wil stoppen met werken wat betekend dat dan voor mijn AOW- en pensioenuitkering op het moment dat ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik?

Ik heb iets vernomen dat ik de AOW zelf voor een maximale periode van 10 jaar kan betalen, klopt dit en zo ja wat betekend dit?

Martijn

• Ric

Voor de hoogte van je AOW uitkering heeft het geen gevolgen zolang je maar Nederlands ingezetene blijft. Je ABP pensioen is dus wel lager en zal dan worden gebaseerd op basis van 26 pensioenjaren (uitgaande dat de opbouw is gestart op 25jr). Uitgaande van een opbouw van 1,75% per jaar, betekent het een pensioen vanaf je 65 ste van 45,5% ( = 26 x 1,75%) van je pensioengrondslag (salaris minus de AOW franchise). Uitgaande van een norm pensioen van 70% van je pensioengrondslag betekent het dus een forse pensioenachteruitgang op je 65 ste, want je mist de verdere pensioenopbouw van je 51 ste tot je 65 ste. je moet het je maar kunnen permitteren, maar wellicht heb je andere voorzieningen achter de hand om het tekort te compenseren.

Voor de juiste cijfers , moet je het ABP vragen eea voor je op een rijtje te zetten.

Succes.

• Martijn

Ik ben het met Ric eens. De pensioenwaardeontwikkeling zit hem vooral in de laatste jaren voordat je de pensioengerechtigde leeftijd behaald.

Het gevolg is dat je flink in zal teren op je vermogen. Ik opteer dan eerder voor het werken in deeltijd. Zodoende bouw je in ieder geval nog wat aan pensioen op. Al is dit afhankelijk van het parttime percentage waarin je eventueel gaat werken.

Succes