aanvullende pensioen verzekering

• Trea

Wie heeft goede raad voor mij? Volgens mijn ouders moet ik geen aanvullende pensioen verzekering afsluiten en volgens mijn schoonouders wel. Wat is waar…kan je via een pensioen verzekering meer rente ontvangen dan dat de banken kunnen geven als je je geld spaard en daarna een mooi bedrag vast laat zetten. Zitten er addertjes onder het gras bij zoiets??? Ik heb er geen bal verstand van!!! :-( Groetjes van Trea…

p.s. Er is afgelopen maandag iemand bij ons aan huis geweest voor zo'n verzekering en volgendeweek gaan we daarvoor bij de ABN-AMRO bank aan. Alles even vergelijken hè.

• Ric

als je er verder geen verstand van hebt en het betreft een extra pensioen dat je helemaal zelf moet betalen, dan zou ik gewoon rewcht toe rechtaan kiezen voor banksparen via je netto loon en meedoen met spaarloon of (vanaf 1.1.06 mogelijk) met levensloopsparen. zowel spaarloon als levensloopsparen geschiedt met stortingen vanuit je BRUTO loon.

succes.

• Trea

Ok, bedankt voor je reactie. Maar hoe zit dat dan precies? Zo'n pensioen verzekeraar verdiend er toch ook veel aan…dan kun je toch beter zoals jij dat al zegt via een spaarrekening gaan sparen. Als je een mooi bedrag een aantal jaar vast zet voor een goede rente, dan doe je toch precies het zelfde zonder risico? Is zo'n aanvullende verzekering dan niet meer als een “stok achter de deur”. Laat maar zeggen, dan MOET je sparen?

• Ric

sparen via een verzekering is alleen maar aantrekkelijk vanwege het fiscale motief (lijfrentepremies die je betaalt zijn - onder bepaalde voorwaarden - fiscaal aftrekbaar. Wat betreft kosten en rendement, kun je beter via gewoon bankpsparen eea regelen. Ik neem aan dat gezien je leeftijd (en dus de hoogte van je inkomen), het fiscale motief niet zo speelt bij jou. Stok achter de deur ? Heb je toch niet nodig ? Argument “stok achter de deur” mag nooit de reden zijn om een levensverzekering te treffen.

succes met je overwegingen.

• Trea

Ja, ik denk er ook zo over. Alleen mijn vriend is er nog niet zo overtuigt van, alles wat die meneer van die persioenverzekering ons voorlegde leek mijn vriend wel aantrekkelijk. Alleen ik had er mijn twijfels over, maar dat was meer gevoelsmatig aangezien ik er geen verstand van heb. Mijn vader is nogal precies en goed in dat soort dingen en rekend alles tot op de cent nauwkeurig uit. Op laatst krijg je wel een boel uitbetaald zei hij, maar wat je niet krijgt dat wordt er niet bij verteld en volgens een man die mijn vader ooit eens heeft gesproken, ook van zo'n pensioenverzekering, zouden mensen niet over dat bedrag klagen wat je dus niet krijgt uitgekeerd, omdat ze allang blij zijn met het bedrag wat ze wel krijgen. Ze zien het dus gewoonweg niet. Ik ben trouwens 22 jaar en mijn vriend 26 jaar. We hebben allebij een vaste baan, ik parttime en hij fulltime. We hebben samen 2 jaar geleden ons huis gekocht. Voor de rest is er geen sprake van een auto van de zaak etc.

• Ric

precies. die man die bij je langskomt verteld natuurlijk er niet bij hoeveel hij aan provisie verdiend op het afsluiten van die polis. en die provisie wordt jou (uit de premie) betaald. in jouw situatie: gewoon banksparen. laat je verder niets aanpraten.

• Daan

Theoretisch zal banksparen meer opleveren in sommige gevallen, daar ben ik het mee eens. Het nadeel van banksparen is dat er tussentijds vaak opnamen worden gedaan voor ‘onvoorziene’ uitgaven. Dit kan je duur komen te staan als je eenmaal wilt stoppen met werken.

Bij een levensverzekering bescherm je jezelf hiervoor. Een levensverzekering met bijvoorbeeld een gegarandeerde uitkering en een goede winstregeling is volgends mij een veel betere oplossing. Jullie zijn jong, dus een beetje beleggingsrisico kun je ook best nemen denk ik, met natuurlijk de kans op een wat hoger rendement. Er zijn tal van mogelijkheden om garantie en beleggen te combineren. (bijvoorbeeld alleen de winstdeling beleggen)

• Daan

En die provisie die de adviseur verdient daarvoor is hij ook aan het werk. Daar moet je niet altijd te negatief over denken. Waar haal je die negatieve gedachten vandaan Ric, beetje gefrustreerd ofzo?

Belangrijk is dat je een goede adviseur vind die goed bekend staat. Vraag eens aan kenissen/vrienden. Of misschien hebben je ouder/schoonouders al jarenlang een goede en betrouwbare adviseur?

• HuubL

Een mens moet alleen die risico's verzekeren die hij/zij niet zelf kan dragen. Daartoe moet hij zich onvermijdelijk begeven in een collectief dat de centjes bij elkaar lapt voor degene die het onheil treft.

Jonge mensen hebben perdefinitie geen langleefrisico dat ‘ondergebracht’ moet worden. Alles wat je op dit punt wordt aangepraat is is in het belang van de aanbrenger.

• Simon Kabelfoon.

Komt nog bij, dat het argument van de “spaardiscipline” die een levenpolis meer met zich meebrengt dan “gewoon sparen of beleggen” misschien in de beleving van menig medemens kan op gaan wanneer we ze dat maar genoeg aanpraten (je krijgt een rekening en die betaal je dus) maar dit argument kent ook een tegenargument.

Mensen die op enig moment de centen gewoonweg niet meer hebben (en dus zouden gaan ontsparen) besluiten een polis af te kopen (dat kost pas echt geld!!!) of premievrij te maken (dat kost ook nog steeds geld of drukt het rendement gigantisch).

De beoogde discipline wordt dan eigenlijk dubbel bestraft.

De argumenten om in prive (in werkgever/werknemer-relatie kan dat anders zijn vanwege werkgeversbijdragen) nog te “sparen” in een polis (al dan niet verlijfrent) zijn de afgelopen jaren fors afgenomen of van minder (fiscale) waarde geworden.

Los van WFD-eisen aan een advies die aanstaande zijn, dienen “wij” als verzekeringsboeren ons dit nu al te realiseren en de klant daarover correct informeren en adviseren. Dat gebeurt dus gewoonweg nog veel te weinig (soms ingegeven door een gebrek aan kennis bij diezelfde “adviseurs”).

Feit is wel, dat er dan heel wat “spaarcowboys” een andere baan mogen gaan zoeken (bij voorkeur niet meer in onze branche), maar dat laat mij volkomen koud.