Pensioeninleg terugvragen

• Miriam

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Afgelopen 1,5 jaar heb ik gewerkt en dus ook pensioen opgebouwd.

Nu ben ik gestopt met werken omdat ik zwanger ben van ons eerste kindje en het is ook niet de bedoeling dat ik zeer binnenkort weer aan het werk zal gaan.

Nu heb ik gehoord dat je onder een bepaalde leeftijd je opgebouwde pensioen terug kan vragen. Klopt dit en hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op voor mij.

Met vriendelijke groet,

Miriam

• Martijn

Beste Miriam,

Het is zaak om te kijken of er in die 1,5 jaar dat je bij je ex-werkgever hebt gewerkt pensioenpremie op de salarisstrook is ingehouden. Normaliter is het meestal zo dat indien je < 1 jaar bij een werkgever in dienst bent geweest het pensioen premievrij wordt gemaakt, dit dient te volgen in een premierestitutie van de werknemers(pensioen)bijdrage door de werkgever aan jou. Dit is een belangrijk gegeven wat je goed moet onthouden.

Dit echter, is NIET op jou van toepassing. Dit impliceerd dat de (eventuele) pensioenbijdrage van jou gewoon in de premie blijft zitten. Zodra je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt dan keert de pensioenverzekeraar het door jou opgebouwde pensioen (van 1,5 jaar) aan jou uit.

Concreet zou je dus alleen geld terug kunnen vorderen bij je ex-werkgever indien je korter dan een jaar in dienst was geweest. Dit is dan ook mijn antwoord.

Maar ben je ervan bewust dat dit niet slecht is. Het lijkt wel leuk om nu wat geld terug te krijgen, maar de ingelegde pensioenpremie krijgt nu de kans om te gaan renderen.

Veel succes met de zwangerschap

• HuubL

Als je minder dan 1 jaar deelnemer was wordt je pensioenaanspraak vervangen door een bdrag ineens. De pensioenuitvoerder kan dit afdwingen, maar je kunt vragen naar de mogelijkheid om de aanspraak te benhouden. Terugbetaling van de eigen bijdrage is slechts een klein deel van de echte waarde van je aanspraak.

Als je ooit weer gaat werken kun je aanspraak overdragen naar de nieuwe pensioenuitvoerder en verder gaan met de opbouw.

• Ric

in die 1,5 jaar heb je dus maar een klein pensioentje opgebouwd. straks als het pensioen ingaat, heb je de mogelijkheid (afkoop kleine pensioenbedragen; 2005: € 355,33) het pensjoen af te kopen dwz te vervangen door een bedrag ineens.