Lijfrente

• Martijn

Ik heb een vraag over mijn Lijfrenteverekering die bij Allianz is afgesloten.

Hij loopt sinds 1-5-2002 en tot op heden heb ik meer geld aan premie betaald, dan dat er aan rendement is opgebouwd. Mijn vraag is na hoeveel jaar treedt het omslagpunt toe.

Hoeveel blijft er aan de strijkstok hangen van de verzekeraar

Ik ben benieuwd naar jullie mening

Groeten Martijn

• Ric

bij een gemiddelde lijfrentepolis zit zo'n 20% aan kostenopslag (kosten verzekeraar en provisie tussenpersoon). dus 20% van de premie gaat af aan kosten.

• Martijn

Hoi Ric,

Betekend dit dat er alleen het eerste jaar 20% van de premie afgaat, of alle lopende jaren?

• Ric

de hele looptijd

• Martijn

Ik heb wel eens gehoord dat de kosten alleen de eerste jaren (vijf) van de premie worden afgehaald. Als het waar is wat jij zegt dan heeft zo'n lijfrente totaal geen nut en kun je beter op een bankrekening sparen

• Simon Kabelfoon.

Kosten worden inderdaad (in de meeste gevallen) met name in de eerste jaren afgeboekt, de zogenaamde “eerste kosten”, daarna nog doorlopende kosten.

Die 20% die Ric noemt is overigens wel redelijk ongenuanceerd, want het scheelt nogal welke dekkingen zijn meegenomen (alleen voor de oude dag, overlijdensdekking, premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid) en ook de hoogte van de premie kan van belang zijn.

Hoe hoger de premie des te lager (procentueel gezien dan) zijn met name de doorlopende kosten.

Praktijk is inderdaad, dat de meeste Nederkanders er beter aan doen gewoon te sparen/beleggen (maak je overigens OOK kosten, maar wel veel lager) dan te sparen in een lijfrentepolis.

Verzekering is met name interessant, wanneer er voldoende fiscaal voordeel te halen is (nu een hoge aftrek en straks weinig belasting).

Wanneer toch voor een lijfrente gekozen wordt en dan met name in gegarandeerde Euro's alleen voor de oude dag kan het soms ook handiger zijn om van jaar tot jaar een losse koopsom te storten bij de hoogste bieder van dat jaar (dat scheelt zowat per dag, maar zeker per jaar).

• Ric

ongenuanceerd ? ik sprak over een gemiddelde kostenopslag, nog exclusief premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. dekking van overlijden wordt niet gedekt middels kostenopslagen. de kosten betreffen administrtaiekosten (incl. provisie), excasso kosten, premievrijstellingskosten. Daarnaast heb je ook nog beheerskosten welke veelal maandelijks ten laste komt van het spaarsaldo (gemiddeld zo'n 0,4%) en aan-en verkoopkosten (gemiddeld zo'n 1%).

• Martijn

Mijn jaarpremie is € 613,- (spaarloonpremie). Er is een premierestitutie van 110% van de fondswaarde bij vooroverlijden dan 65 jaar.

Ik heb altijd gedacht dat na zo'n vijf jaren de kosten eruit zijn, en alleen de beheerskosten van kracht blijven. Verder heb ik vorige week mijn koopsom van € 660,- in mijn polis gedaan. Dit hele bedrag zal wel niet in mijn polis geeinvesteerd worden toch, mijn tussenpersoon zal ook een bepaald percentage krijgen van dit bedrag, of misschien een vast bedrag van de koopsomstorting.

Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen

• Martijn

Mijn jaarpremie is € 613,- (spaarloonpremie). Er is een premierestitutie van 110% van de fondswaarde bij vooroverlijden dan 65 jaar.

Ik heb altijd gedacht dat na zo'n vijf jaren de kosten eruit zijn, en alleen de beheerskosten van kracht blijven. Verder heb ik vorige week mijn koopsom van € 660,- in mijn polis gedaan. Dit hele bedrag zal wel niet in mijn polis geeinvesteerd worden toch, mijn tussenpersoon zal ook een bepaald percentage krijgen van dit bedrag, of misschien een vast bedrag van de koopsomstorting.

Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen

• Simon Kabelfoon.

Ric,

Je hebt gelijk.

De discussie ging niet zo zeer over de netto-opbrengsten van premie maar over de kosten.

Die 20% gemiddeld (aan kosten) zou overigens nog wel eens te laag kunnen blijken als je naar de massaal gesloten spaarloonposten en “voorheen bassiaftrek-posten” (relatief lager premies) kijkt.