aow-inbouw tot 1988

• H. Voortman

Ik heb pas pensioen gekregen. Omdat ik 9 jaar niet in Nederland woonachtig was, is mijn AOW 2 x 9 = 18% gekort. In de berekening van mijn pensioen tot 1988 heeft het pensioenfonds bij de berekening van de AOW-inbouw, die wordt afgetrokken van de pensioenopbouw, geen rekening gehouden met die 18% korting op mijn AOW-uitkering. Immers als ik minder AOW heb, zou ook de AOW-inbouw minder moeten zijn, zodat de periode tot 1988 een hoger bedrag geven.

Vraag: heeft het pensioenfonds correct gehandeld om hier mij te korten. De VSB heeft mij al gekort op de AOW.

Bij voorbaat dank,

H. Voortman

• Ric

de toezegging van het pensioenfonds staat los van uw korting op de aow ivm verblijf in buitenland. pensioenfonds heeft dus correct gehandeld. de zgn franchise (aftrek bedrag ivm aow) is voor iedere deelnemer in het pensioenfonds gelijk en houdt geen rekenign met prive omstandigheden

• HuubL

Als ik het goed begrijp dan heeft het pensioenfonds wel het ondernemingspensioen voortgezet tijdens het buitenlandverblijf.

Ik vraag me dan af of de pensioenregeling over die periode geen vervangende AOWuitkering heeft verzekerd in bijv. een expatriateregeling. Als zo'n regeling niet van toepassing is zal er wellicht in het betreffende buitenland voldoende staatspensioen zijn opgebouwd.

Iemand uitzenden met voortzetting van ondernemingspensioen zonder iets af te spreken over de staatspensioenen lijkt me onwaarschijnlijk.

• Ric

ik kan uit de casus niet afleiden dat het buitenlandverblijf gedurende het deelnemerschap aan het betreffende pensioenfonds is

• HuubL

Dat is een impliciet gegeven; je kunt je immers niet beklagen over de aftrek of inbouw in enig dienstjaar als je ook niet tegelijkertijd in zo'n dienstjaar ondernemingspensioen opbouwde.

Want hoe luidt de formule per dienstjaar in zijn algemeenheid ook weer?

(salaris -/- 10/7 x AOW) x 1,75% = salaris x 1,75% -/- AOW x 2,5%

Maar omdat de AOW in 50 jaar wordt opgebouwd en het aanvullend pensioen in 40 jaar nemen we als aftrek:

40/50 x 2,5% = 2% korting per dienstjaar.

Bij volle diensttijd van 40 jaar wordt dus feitelijk 80% van de AOW genomen. Deze ingreep heeft louter te maken met niet-parallelle diensttijd.

Als je nu ook de buitenlandjaren net zo moet behandelen als die 15-25 periode zou je voor het individu een zekere rechtvaardiging kunnen afleiden, maar je zou ten opzichte van de Nederlandse collega's wel erg ongelijk behandelen.

• Martijn

Huh, leg dat eens uit voor een leek, ik begrijp er niets van.

• HuubL

Kom op Martijn, even goed lezen; waar snap je het niet meer?

• HuubL

Ik zocht nog wat op:

Als het ons streven is om bij 40 dienstjaren 70% van het salaris aan pensioen te ontvangen dan luidt de formule:

1. salaris x 0,70.

Om nu te kunnen bepalen welk deel hiervan je krijgt uit de pensioenregeling van de onderneming (ondernemingspensioen), moeten we de AOW eruit rekenen. Het pensioen zonder AOW bedraagt dan:

2. salaris x 70% - AOW x 100%.

Wanneer dit ondernemingspensioen in 40 jaar wordt opgebouwd is de opbouw per dienstjaar:

3a. salaris x 1,75% - AOW x 2,5%.

Wanneer we in 40 dienstjaren 70% pensioen opbouwen, wordt er dus elk jaar 1,75% van het salaris opgebouwd onder aftrek van 2,5% van de AOW. Deze methode noemt men ‘AOW-aftrek’ op het pensioen.

AOW wordt doorgaans in een periode van 50 jaar opgebouwd, tussen de 15- en 65-jarige leeftijd van de deelnemer. De eerste 10 jaar tellen meestal niet mee voor de pensioenberekening. De AOW wordt dus niet voor 100% afgetrokken, maar voor 80%. Dit betekent dat per dienstjaar niet 2,5% wordt afgetrokken, maar 40/50 deel van 2,5%, dat is 2%. Formule 3 wordt dan:

3b. salaris x 1,75% - AOW x 2%

Wat is een franchise?

De franchise is een onderdeel van de pensioenformule.

Met een beetje gegoochel kunnen we de formules van 3a en 3b van hiervoor ombouwen tot:

4a. (salaris - 10/7 x AOW) x 1,75% en

4b. (salaris - 8/7 x AOW) x 1,75%

Dit leidt tot dezelfde uitkomsten als bij de methode ‘AOW-aftrek’ op het pensioen. Wanneer we de pensioenformule zo schrijven spreken we van ‘AOW-inbouw’ door middel van ‘franchise’.

Franchise betekent ‘vrijstelling’, we zien in de formule dat er geen pensioenopbouw plaatsvindt over het salarisdeel ter grootte van 10/7 respectievelijk 8/7 deel van de AOW, dit salarisdeel is dus ‘vrijgesteld’ van pensioenopbouw.

In vrijwel elke pensioenregeling wordt op die manier rekening gehouden met de AOW.

Wat er voor de letters ‘AOW’ wordt ingevuld kan wel variëren:

• AOW met/zonder vakantiegeld;

• AOW voor een echtpaar, wat ook wel uitgedrukt wordt door 20/7 in

plaats van 10/7, respectievelijk 16/7 in plaats van 8/7;

• AOW voor een alleenstaande;

• mengvormen van AOW voor een paar en voor een alleenstaande;

• AOW zonder structurele delen en Oort-toeslag;

• halve gehuwden-AOW

• een afgesproken bedrag dat evt stijgt met AOW of alg.loon

• halve gehuwden-AOW

• het wettelijk minimum loon

• helemaal niets; dus geen franchise; je ziet dan dat de

pensioenopbouw wordt greduceerd door verlaging

van het opbouwpercentage.

.

• Ric

voortman moet nu zelf maar even duidelijkheid verschaffen wat exact zijn situatie is. pas daarna kunnen we verder discussieren.

maar op zich, zelfs als je gedurende de buitenland jaren, in het pensioenfonds deelnam is het nog niet logisch daar bij de franchise rekenign mee te houden. immers je mag utigaan dat ook in het buitenland je (gedurende die 9 jaren) ofwel compensatie hebt gekregen in ej salaris ofwel (stel bijvoorbeed dat je in Italie hebt gezeten) je ook een staatsouderdagsvoorziening hebt opgebouwd.

dus: 1 franchise voor iedereen is terecth en gebruikelijk