ANW hiaat

• buteijn

Wat is nu een goede oplossing om je ANW hiaat te verzekeren als je pensioenuitvoerder zelf geen mogelijkheden daarvoor biedt?

Bij veel grote aanbieders wordt het advies gegeven om een kapitaal bij overlijden te verzekeren. Maar voor mijn gevoel zijn dit nogal dure producten. Daarnaast sluiten ze volgens mij ook niet goed aan bij het risico dat gedurende de looptijd gelopen wordt.

• Ric

tijdelijke overlijdensrisicoverzekering is toch niet zo duur ? Klaverblad en DBV hebben zeer scherpe tarieven. Ook Legal&General (voor hogere inkomens; hun zgn Lifestyle tarief) heeft ook een scherp tarief. Vraag daar eens offertes aan. Het hoeft toch ook niet exact aan te sluiten ?

• HuubL

Waarom wil je eigenlijk zo'n dekking?

• Ric

omdat bij overlijden je partner geen recht hebt op ANW van de staat. Is mi het meest onderschatte risico in pensioenland. Ga maar na als je een modaal inkomen hebt, je zou komen te overlijden en je partner moet alleen van het nabestaandenpensioen uhv de pensioenregelign leven zonder ANW uitkering ? Belandt de partner meteen in de bijstand met alle sores van dien.

• HuubL

Mijn vraag is gericht aan buteijn, want ook hier kan sprake zijn van een reisverzekering voor verlies of diefstal van spullen die je niet hebt of die goed vervangbaar zijn. En daar kan Ric geen antwoord op geven.

• Ric

?????????? buteijn heeft toch gevraagd om een anw hiaat verzekering ?

• HuubL

Klopt; en ik vraag hem/haar waarom die zo'n verzekering nodig heeft en krijg een antwoord (van jou) dat vertelt dat er een hiaat is; dan vraag ik me af waarom er een hiaat is….. dan kun jij wel weer zeggen dat die oude aww er niet meer is …… maar ik vraag me af waarom een (moderne) partner zo verzekerd moet worden; dus welke omstandigheden dat nodig maken; misschien is er te veel privacy mee gemoeid, maar dat hoor ik dan wel.

.

• buteijn

De reden is de volgende:

Ik heb geen overlijdensrisico in mijn hypotheek verzekerd.

Daarnaast is het nabestaandenpensioen van mijn partner via ABP verzekerd.

Die hebben een verre van volwaardige dekking en verwijzen mijn nu naar Loyalis.

Vandaar mijn vraag.

HuubL schreef:

>

> Klopt; en ik vraag hem/haar waarom die zo'n verzekering nodig

> heeft en krijg een antwoord (van jou) dat vertelt dat er een

> hiaat is; dan vraag ik me af waarom er een hiaat is….. dan

> kun jij wel weer zeggen dat die oude aww er niet meer is

> …… maar ik vraag me af waarom een (moderne) partner zo

> verzekerd moet worden; dus welke omstandigheden dat nodig

> maken; misschien is er te veel privacy mee gemoeid, maar dat

> hoor ik dan wel.

> .

• HuubL

OK dank je Buteijn. De vraag is natuurlijk of je partner in staat kan zijn - om na jouw overlijden - in een eigen voldoende inkomen te (blijven) voorzien en de hypotheeklast te dragen. Als de partner (de helft van) het huis erft kan verkoop de schuld aflossen.

Ik wil betogen dat verzekeren niet gebeuren moet omdat de producten daartoe bestaan, maar dat je alleen dat verzekerd waar het risico te hoog van is. Dat die oude aww niet meer bestaat heeft 2 goede redenen:

1. ‘een slimme meid is op haar toekomst voorbereid’ en ook'

2. uit hoofde van gelijke behandeling moesten de (vaak nog kostwinnende of meestverdiendende) mannen na overlijden van hun partner ook aww-gerechtigd worden, hetgeen de wetgever te bont/duur werd.

• Ric

gezien de prijs die ej er voor betaalt voor dekking van anw hiaat, moet je het altijd doen. je partner moet bij je evt overlijden nimmer in financiele zorgen komen.