Beste Ric,
Hieronder kun je lezen wat het nieuwe systeem bij ons inhoudt. Dit is gekopieerd uit het document dat ons ter toelichting is gegeven:
"De nieuwe pensioenregeling is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
· deelname vindt plaats vanaf leeftijd 25 jaar;
· de pensioen leeftijd is in principe 65 jaar, maar kan met maximaal 5 jaar worden vervroegd;
· de regeling betreft een beschikbare premie regeling op basis van een staffel over de pensioengrondslag;
· de pensioengrondslag betreft het bruto jaarsalaris (inclusief vakantiegeld) minus een inbouw van de AOW (de zogenaamde Franchise ad € 11.366,- (2004));
· de staffel is als volgt:
leeftijd percentage
< 25 nvt 45-49 10,68
25-29 4,8 50-54 13,13
30-34 5,82 55-59 16,33
35-39 7,14 60-64 20,61
40-44 8,68
de peildatum voor de leeftijden en salarissen is 1 januari van elk jaar, parttime dienstverbanden worden verrekend.
· de werknemer betaalt 4,8% (van bruto loon) van leeftijd 25 tot 65 en de werkgever betaalt het overige deel ten opzichte van de staffel;
· het contract loopt via Allianz Nederland;
· je kunt zelf je keuze bepalen ten aanzien van de beleggingen in de fondsen van Allianz Nederland. Er is een garantiefonds met een jaarlijks minimum rendement van 3,35%;
· nabestaandenvoorzieningen in je pensioen kun je binnen de fiscale grenzen naar eigen inzicht opnemen. Daarbij zijn een nabestaandenpensioen en een wezenpensioen (tot 21 of 27 jarige leeftijd van de kinderen) mogelijk. De premies worden voldaan uit de beschikbare premie;
· premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid is meeverzekerd;
· je kunt je verzekeren voor een inkomen bij arbeidsongeschiktheid, daarbij is er een keuze tot 70% en tot 80% van je inkomen. De premies komen volledig voor rekening van de werknemer;
· alle eventuele uitkeringen zijn met een index van 2% of 3%(W.A.O.) berekend;
· daarnaast kun je je verzekeren voor een ANW uitkering. De premie komt volledig voor rekening van de werknemer;
· premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid is meeverzekerd;
· bij eventueel vertrek naar een andere werkgever kun je de Allianz polis ‘meenemen’;
· ‘oude’ pensioenen kunnen worden ingebracht.
De investering van de eigen bijdrage van het bruto salaris wordt automatisch per maand van het salaris ingehouden. Daarnaast worden eventuele premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen op het bruto salaris in mindering gebracht.
Een voorbeeld:
Mevrouw X
geboren: 01-07-1962
salaris: € 36.366,-
parttime factor: 100%
deelname aan pensioenregeling: 1-1-2004 (leeftijd 42)
Voor het berekenen van de premie wordt eerst het salaris omgezet naar een fulltime, dan wordt de franchise eraf getrokken. Dit bedrag maal het staffelpercentage en het parttime percentage wordt de beschikbare premie:
fulltime salaris € 36.366,-
Franchise € 11.366,-
Pensioengrondslag € 25.000,-
Staffelpercentage (tabel 40-44): 8,68%
De premie voor oudedagspensioen, partnerpensioen, wezenpensioen en premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid bedraagt dan 8,68% is € 2.170,-.
Premie werknemer 4,80% is € 1.200,-
Premie werkgever 3,88% is € 970,- "
Het laatste stuk is m.b.t de berekening van de premie begrijp ik wel, ik vraag me alleen af of de werkgever, met Witteveen als excuus of uberhaupt, zijn bijdrage in mijn geval zomaar mag terugtrekken als we een contract hebben waarin staat dat beide partijen 3% dienen te betalen.
Als je nog meer info nodig hebt, hoor ik het graag.