Werkgeversdeel verdwijnt na Witteveen

• B.

Ik heb, zoals de meeste mensen op dit forum, ook een specifieke pensioen vraag. Ik heb al heel veel verschillende instanties geschreven en gebeld, maar ik krijg van niemand een concreet antwoord, ik hoop dat iemand hier me kan helpen:

Binnen ons bedrijf is de pensioensregeling is n.a.v. de wet Witteveen aangepast. Voorheen betaalden de werknemers en de werkgever ieder 3%, nu betalen alle werknemers 4,8% en is het werkgeversdeel leeftijdsgebonden; hoe ouder je bent, hoe hoger het werkgeversdeel. Ik val echter in de jongste categorie en voor mij is het werkgeversdeel 0%. Er is door het bedrijf en Allianz voor deze constructie gekozen zodat het totaalbedrag dat het bedrijf aan pensioenen betaalt ongeveer gelijk is aan vroeger. Nu blijft mijn bijdrage op jaarbasis ongeveer gelijk (900 euro), maar verdwijnt dus mijn werkgeversaandeel (900 euro). Mag dit, is dit geen eenzijdige contractbreuk? Men zegt dat het verlies dat ik nu lijd, na mijn 50ste (bij wijze van spreken) weer gecompenseerd zal zijn.

Mijn werkgever is trouwens nu, na enorm aandringen van mijn kant, bereid om eenmalig 250 euro te compenseren.

Alvast enorm bedankt voor jullie input!

• Ric

als ik het goed interpreteer is er bij jullie sprake van een zgn ebschikbare premieregeling (leeftijdafhankelijk staffel) warabij de werknemersbijdrage een vast percentage is van 4,8% (ik neem aan 4,8% van de pensioengrondslag). Klopt dit ? Hoe luit de beschikbare premie staffel bij jullie ?

Graag eerst meer info voordat ik conclusies kan trekken.

• HuubL

Hoe luidt uw pensioentoezegging?

Is dat een toezegging gebaseerd op dienstjaren, salaris en opbouwpercentage of wordt het pensioen bepaald door de eindwaarde van de ingelegde gelden?

In het eerste geval is de werkgever enigzins vrij om de hoogte van zijn bijdrage vast te laten stellen; belangrijk is dat op enig toekomstig moment (maar in ieder geval bij ontslag of pensionering) de volgens de toezegging opgebouwde pensioenaanspraak gedekt is door voldoende premies. Als er niet voldoende is betaald moet de werkgever meteen tot 100% afstorten.

In het tweede geval - de beschikbare premieregeling - is de leeftijdsstaffeling van de werkgeversbijdrage zelfs een fiscale eis; dat komt omdat de pensioenpremie bij gelijkblijvend loon in elk nieuw dienstjaar ongeveer 4% (of 3% per jaar stijgt), gewoon omdat de beleggingshorizon elk jaar met 1 jaar afneemt.

De handelwijze mbt de iegen bijdrage is meer een salariele arbeidsvoorwaarde dan een pensioenkenmerk. Uit hoofde van gelijke behandeling wordt deze vandaag de daag voor alle leeftijden procentueel gelijk gehouden. U zult in ieder geval een aanspraak moeten verwerven die gebaseerd is op de som van de door uzelf betaalde bijdragen.

Ik zie overigens geen verband met ‘Witteveen’.

Huub

• B.

Beste Ric,

Hieronder kun je lezen wat het nieuwe systeem bij ons inhoudt. Dit is gekopieerd uit het document dat ons ter toelichting is gegeven:

"De nieuwe pensioenregeling is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

· deelname vindt plaats vanaf leeftijd 25 jaar;

· de pensioen leeftijd is in principe 65 jaar, maar kan met maximaal 5 jaar worden vervroegd;

· de regeling betreft een beschikbare premie regeling op basis van een staffel over de pensioengrondslag;

· de pensioengrondslag betreft het bruto jaarsalaris (inclusief vakantiegeld) minus een inbouw van de AOW (de zogenaamde Franchise ad € 11.366,- (2004));

· de staffel is als volgt:

leeftijd percentage

< 25 nvt 45-49 10,68

25-29 4,8 50-54 13,13

30-34 5,82 55-59 16,33

35-39 7,14 60-64 20,61

40-44 8,68

de peildatum voor de leeftijden en salarissen is 1 januari van elk jaar, parttime dienstverbanden worden verrekend.

· de werknemer betaalt 4,8% (van bruto loon) van leeftijd 25 tot 65 en de werkgever betaalt het overige deel ten opzichte van de staffel;

· het contract loopt via Allianz Nederland;

· je kunt zelf je keuze bepalen ten aanzien van de beleggingen in de fondsen van Allianz Nederland. Er is een garantiefonds met een jaarlijks minimum rendement van 3,35%;

· nabestaandenvoorzieningen in je pensioen kun je binnen de fiscale grenzen naar eigen inzicht opnemen. Daarbij zijn een nabestaandenpensioen en een wezenpensioen (tot 21 of 27 jarige leeftijd van de kinderen) mogelijk. De premies worden voldaan uit de beschikbare premie;

· premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid is meeverzekerd;

· je kunt je verzekeren voor een inkomen bij arbeidsongeschiktheid, daarbij is er een keuze tot 70% en tot 80% van je inkomen. De premies komen volledig voor rekening van de werknemer;

· alle eventuele uitkeringen zijn met een index van 2% of 3%(W.A.O.) berekend;

· daarnaast kun je je verzekeren voor een ANW uitkering. De premie komt volledig voor rekening van de werknemer;

· premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid is meeverzekerd;

· bij eventueel vertrek naar een andere werkgever kun je de Allianz polis ‘meenemen’;

· ‘oude’ pensioenen kunnen worden ingebracht.

De investering van de eigen bijdrage van het bruto salaris wordt automatisch per maand van het salaris ingehouden. Daarnaast worden eventuele premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen op het bruto salaris in mindering gebracht.

Een voorbeeld:

Mevrouw X

geboren: 01-07-1962

salaris: € 36.366,-

parttime factor: 100%

deelname aan pensioenregeling: 1-1-2004 (leeftijd 42)

Voor het berekenen van de premie wordt eerst het salaris omgezet naar een fulltime, dan wordt de franchise eraf getrokken. Dit bedrag maal het staffelpercentage en het parttime percentage wordt de beschikbare premie:

fulltime salaris € 36.366,-

Franchise € 11.366,-

Pensioengrondslag € 25.000,-

Staffelpercentage (tabel 40-44): 8,68%

De premie voor oudedagspensioen, partnerpensioen, wezenpensioen en premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid bedraagt dan 8,68% is € 2.170,-.

Premie werknemer 4,80% is € 1.200,-

Premie werkgever 3,88% is € 970,- "

Het laatste stuk is m.b.t de berekening van de premie begrijp ik wel, ik vraag me alleen af of de werkgever, met Witteveen als excuus of uberhaupt, zijn bijdrage in mijn geval zomaar mag terugtrekken als we een contract hebben waarin staat dat beide partijen 3% dienen te betalen.

Als je nog meer info nodig hebt, hoor ik het graag.

• B.

Beste Huub,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig verstand heb van pensioensaangelegenheden en dat ik zelfs voor deze vraag al even achter mijn oren moet krabben. Ik heb in mijn antwoord op de vraag van Ric de uitgangspunten van onze nieuwe regeling vermeld, kun je daar de benodigde informatie uit halen of dien ik dit uit mijn polis te halen?

Wat betreft Witteveen, het is ons uitgelegd dat er een nieuwe regeling mbt de pensioenen moesten komen naar aanleiding van ‘de wet Witteveen’. Dit had al per 1 juni vorig gemoeten, maar het is bij ons pas kortgeleden met terugwerkende kracht in werking getreden.

• B.

Ik zie dat de staffel enigszins versprongen is, nu nogmaals gewoon onder elkaar:

25-29 jaar 4,80 %

30-34 jaar 5,82 %

35-39 jaar 7,14 %

40-44 jaar 8,68 %

45-49 jaar 10,68 %

50-54 jaar 13,13 %

55-59 jaar 16,33 %

60-64 jaar 20,61 %

• HuubL

Mooie staffel; als er niet te veel strijkstokken zijn past deze staffel bij een opbouw van 1,75% met pensioeningang op zelfs ca. 63 jaar (4% rekenrente).

Ik zie dat de risicopremie voor overlijden er nog eerst uitgehaald moet worden; daarnaast zou je moeten weten wat er aan al die dekkingen ‘ onderweg’ (zoals arbeidsongeschiktheid en overige kosten) eigenlijk overbljft voor het ouderdomspensioen.

De stelling dat als je maar lang genoeg blijft, je pensioenopbouw in orde komt, klopt wel; daarvoor zorgt deze staffel wel.

Als enig aandachtspuntjes noem ik nog :

1. Het beleggingsrisico is helemaal voor de werknemer.

2. De eigen bijdrage beneden 45 jaar komt erg hoog uit.

3. Wat blijft er van de staffel over voor het uiteindelijke OP als je alle overige dekkingen hebt meeverzekerd?

• Paul

Het argument “wet Witteveen” is in dit kader baarlijke nonsens. Uw werkgever probeert goedkoop van de gelijke behandelingswetgeving af te komen. Nl. door de qua pensioen goedkoopste werknemer als uitgangspunt te nemen voor gelijke behandeling. En dat was nu juist niet de bedoeling van de gelijke behandeling. Het oorspronkelijk doel van gelijke behandeling was nu juist om de werknemers in een “achterstandspositie” op te trekken naar het niveau van “de rest” en niet omgekeerd.

Dit soort kulredenaties zie je momenteel veelvuldig. En ik denk dat uw werkgever het wellicht niet eens bewust doet, maar wordt aangestuurd door de adviseurs van verzekeraars.

Als u wilt ageren, zijn er plenty mogelijkheden, maar e.e.a. is afhankelijk van hoe de arbeidsvoorwaarden en de pensioenregeling bij uw werkgever zijn geregeld. Begint u maar eens met een brief aan uw werkgever. De vraag aan uw werkgever kan simpel zijn: “Waarom betaalt u minder pensioenpremie voor mij dan we in mijn arbeidsovereenkomst hadden afgesproken? Ik heb destijds getekend voor een pakket aan arbeidsvoorwaarden, inclusief pensioenregeling. Een eenzijdige wijziging van dit soort voorwaarden kunt u op basis van het arbeidsrecht niet zo maar doorvoeren. Graag zie ik uw inhoudelijke reactie tegemoet.”

Wedden dat het dan 6 maand stil is?

• Ric

ik neem aan dat de werknemer NIET 4,8% van het bruto loon ,maar 4,8% van de pensioengrondslag (dus salaris -/- 11.366) betaalt ? dus dit betekent dat de werknemer nooit meet betaalt dan de totale premie. immers 4,8% is het percentage behorend bij de laagste leeftijdsklasse. maw: er dan toch geen probleem ?

• Ric

Paul heeft wel gelijk als hij zegt dat de werkgever de pensioentoezeggign niet eenzijdig kan wijzigen zonder uw instemming. Als er een OR is, doent de OR in et stemmen. Als er geen OR is dient iedere individuele werknemer in te stemmen