eindloonregeling en overbruggingspensioen

• Sven

Beste mensen,

Voor een project op school ben ik al de hele dag bezig met dingen opzoeken over pensioenen. Ik kan alleen niet komen uit een vraag over de eindloonregeling en een overbruggingspensioen.

De huidige regering heeft blijkbaar de eindloonregeling stopgezet en daar een ander concept voor in de plaats gebracht. Hoe heet dit concept?

Wat gebeurt er met het opgebouwde deel van de de overbruggingspensioen als zowel de man en vrouw dood gaan en zij hebben 2 kinderen?

Kan iemand mij dit vertellen of anders mij zeggen waar ik dit op een duidelijke manier uitgelegd kan krijgen?

Alvast enorm bedankt

Sven

• Ric

ik zie het verband cq relatie niet tussen eindloonregelign en overbruggingspensioen.

eindloonregelign stopgezet ? wat bedoelt u ? eindloonregelingen zijn gewoon toegestaan. wel is het zo dat veel eindloonregelingen zijn omgezet naar zgn middelloonregelingen of opbouwregelingen (vaak met indexatie van de opgebowude pensioenen). Daarnaast heb je ook ngo het zgn beschikbare premiesysteem (hierbij is de premie het uitgangspunt en niet het pensioen).

in de nieuwe wetgeving die waarschijnlijk per 1.1.06 ingaat kan - in fiscale zin - geen overbruggingspensioen meer toegezegd worden voor werknemers die per 1.1.05 jonger zijn dan 55 jaar. de per 1.1.06 opgebouwd overbruggingspensioen kan ofwel gehandhaafd worden ofwel omgezet wordne naar een levenslang pensioen ingaande 65 jaar. Bij overlijden is er geen nabestaandendekking gekoppeld ana het overbruggingspensioen. Nabestaandendekking is gekoppeld aan het levenslang oudrdomspensioen.

over pensioensystemen kun je terecht op:

http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/research/grippen/pensioen_grippen.asp

succes

• Paul

Nou weten we ook gelijk waar Ric zn experise haalt.

Kortom, je slaat niet allen naast de spijker, maar mist ook de hele plank. Treurig

• Ric

ik weet niet waar je het over hebt paul. kijk even in de spiegel zou ik zeggen

• Jeroen

Vrede op aarde