pensioen verplicht ?

• herman

ik heb 15 jaar gewerkt als tandartsass. daarna gestoopt en 6 jaar gelden weer terug begonnen.

er is nooit over pensieon gesproke tot vorig jaar moest ik in ene gaan betalen.

ik ben inmiddels bijna 50 en ga misschien nog een jaaartje of 5 door,daarna houdt ik het wel voor gezien.

wat kan ik nu nog opbouwen ?

ik werk 2 dagen en betaal 50 euro ( pensioen en flex pensioen ) aan PGGM.

kan dit allemaal wel en in hoeverre ben ik nu eigenlijk verplicht aan deelname ?

• Ric

Ik zou zeggen, bel PGGM even en informeer daar “hoe en wat”

• Jeroen

Het is correct dat er vorig jaar gestart is met verplichtstelling deelname Tandartsassistente(s)n. Inderdaad bij PGGM. Voorheen had u dus kennelijk geen pensioenregeling. Dit was overigens ook niet verplicht.

Indien u niet mee wilt doen aan de pensioenregeling is er de mogelijkheid tot een schriftelijke afstandsvrklaring. Hiervoor dient (een eventuele) partner wel mee te tekenen.

Mvg, Jeroen

• buteijn

In 5 jaar bouw je grofweg 5/40 =12,5% van een volwaardig pensioen op. Dit natuurlijk gerelateerd aan je salaris en aantal gewerkte uren. Dat lijkt niet zo veel, maar omdat in de meeste gevallen de werkgever aan de regeling mee betaald blijft het meestal toch financieel interessant. Je eigen premie is nu aftrekbaar en je pensioen wordt later minder belast omdat de tarieven in de eerste schalen voor iemand van 65 lager zijn. Ric schreef: