eindloon of middenloon

• Tamara van den Berg

Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb echt geen verstand van pensioenen en op mijn werk wordt het niet goed uitgelegd.

Ik heb op mijn werk altijd een premievrije eindloonregeling gehad.

Nu moeten wij (de werkenemers) kiezen voor de eindloon of middenloon.

Wanneer wij voor de middenloon gaan kost dat ons niets, wanneer wij voor de eindloon gaan zal dit 1,5% gaan kosten.

Waar die 1,5% over wordt berekend is niet echt bekend, niemand die wat weet.

De eindlloon heeft een franchise van EUR 20.000 en de middenloon heeft een franchise van 16.000.

Ik ben 28 en werk 3 dagen en ik zit net boven het franchise bedrag van de eindloon.

Wordt de 1,5% nu betaald over het verschil van franchise? Dus EUR 4.000 of vanaf je franchise tot je salaris?

En als je weinig verdient is het dan verstandig om voor de eindloon te gaan??

Als iemand mij hier iets over kan uitleggen GRAAG!

• ric

ik neem aan dat je werkgever eea op papier heeft gezet ? Daaruit of uit een concept pensioenreglement zou je normaliter moeten kunnen afleiden waar die 1,5% over gaat. Gezien het relatief lage percentage, zou ik zeggen dat het gaat over je salaris en dus niet over de pensioengondslag (= salaris -/- 20.000), alhoewel het gebruikelijekr is een bijdrage te heffen over de grondslag waarover je ook pensioen opbowut (dus in jouw geval: salaris -.- 20.000). Maar nogmaals aangezien ik geen stukken heb, is dat slechts een vermoeden van mij.

Maar iets anders. Is er een Ondernemingsraad binnen jullie bedrijf ? Heeft de werkgever de juiste wegen bewandeld mbt de wijziging van de pensioenregeling ? De werkgever mag niet zo maar eenzijdig de regeling wijzigen. Jij moet daar mee instemmen en als jij dat niet doet, dan geldt in principe de oude regeling voor jou. tevens dient de werkgever eea zorgvuldig richting de werknemers te communiceren zodat ej excat weet wat die wijzigingen inhouden voor je pensioensiuatie.