eindloon of middenloon

• Tamara van den Berg

Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb echt geen verstand van pensioenen en op mijn werk wordt het niet goed uitgelegd.

Ik heb op mijn werk altijd een premievrije eindloonregeling gehad.

Nu moeten wij (de werkenemers) kiezen voor de eindloon of middenloon.

Wanneer wij voor de middenloon gaan kost dat ons niets, wanneer wij voor de eindloon gaan zal dit 1,5% gaan kosten.

Waar die 1,5% over wordt berekend is niet echt bekend, niemand die wat weet.

De eindlloon heeft een franchise van EUR 20.000 en de middenloon heeft een franchise van 16.000.

Ik ben 28 en werk 3 dagen en ik zit net boven het franchise bedrag van de eindloon.

Wordt de 1,5% nu betaald over het verschil van franchise? Dus EUR 4.000 of vanaf je franchise tot je salaris?

En als je weinig verdient is het dan verstandig om voor de eindloon te gaan??

Als iemand mij hier iets over kan uitleggen GRAAG!

• ric

ik neem aan dat je werkgever eea op papier heeft gezet ? Daaruit of uit een concept pensioenreglement zou je normaliter moeten kunnen afleiden waar die 1,5% over gaat. Gezien het relatief lage percentage, zou ik zeggen dat het gaat over je salaris en dus niet over de pensioengondslag (= salaris -/- 20.000), alhoewel het gebruikelijekr is een bijdrage te heffen over de grondslag waarover je ook pensioen opbowut (dus in jouw geval: salaris -.- 20.000). Maar nogmaals aangezien ik geen stukken heb, is dat slechts een vermoeden van mij.

Maar iets anders. Is er een Ondernemingsraad binnen jullie bedrijf ? Heeft de werkgever de juiste wegen bewandeld mbt de wijziging van de pensioenregeling ? De werkgever mag niet zo maar eenzijdig de regeling wijzigen. Jij moet daar mee instemmen en als jij dat niet doet, dan geldt in principe de oude regeling voor jou. tevens dient de werkgever eea zorgvuldig richting de werknemers te communiceren zodat ej excat weet wat die wijzigingen inhouden voor je pensioensiuatie.

Als je meer info kan geven over hoe eea is gelopen en de communicatie die daarover is geweest en hoe exact de regelingen luiden (oude versus nieuwe eindloon of middelloonregeling), kan ik je gerichter vadviseren.

• HuubL

Dag Tamara,

je werkt 3 dagen; ik neem aan dat je dan parttimer bent voor 60%.

In dat geval is de franchise ook parttime; de eindloonfranchise wordt voor jou 12.000 en de middelloon (niet middenloon) franchise wordt 9.600.

Die 1,5% wordt in jouw geval betaald over (Deeltijdsalaris - 12.000)

Volgens mij mag je geen eigen bijdrage heffen over het franchsieverschil omdat dit tot een vaste bijdrage bij verschillende salarissen zou leiden en dat is ongelijke beloning.

Als je weinig verdient en je denkt dat dit zo blijft is middelloon beter omdat je dan pensioen opbouwt over een lagere franchise en er geen eigen bijdrage is.

Als je carriere denkt te gaan maken kan eindloon gunstiger zijn.

Huub

• Tamara van den Berg

Hoi Huub,

Bedankt voor je reactie!

Ik denk inderdaad niet dat ik nog carriere ga maken, teminste ik ga er niet van uit dat ik nog heeel erg veel meer ga verdienen.

Dus dan denk ik ook dat de middenloon voor mij gunstiger is.

Als ik je goed begrijp dan betaal ik voor de eindloon 1,5% over mijn brutosalaris?

Of 1,5% vanaf mijn franchis 12000 tot wat ik verdien, dat is 24000? Dus 1,5% over 12.000?

• Tamara van den Berg

Hoi Eric,

Wij hebben helemaal geen memo ofzo gehad. Of mijn bedrijf de juiste wegen beloopt weet ik ook niet, Het is echt allemaal heel onduidelijk.

Wij hebben een keer dan een bijeenkomst gehad met het hele bedrijf waar ze het een en ander uitleggen maar voor een leek zoals mij, is het nog steeds niet duidelijk.

Iedereen (mijn collega's) heeft dan ook een andere mening over hoe het nou allemaal in elkaar zit.

Ik kan je helaas niet meer informatie geven omdat ik niets heb.

In iedere geval bedankt voor je reactie

groetjes tamara

• Tamara van den Berg

Oh ja, nog een vraagje,

ik heb een partner en ben ook moeder, de middenloon heeft dan wel conseqenties op mijn gezin als ik overlijd toch?

• ric

als ik jou was zou ik heir zelf geen genoegen mee nemen. je werkegver moet ej helder eea uiteenzetten. in ieder geval kan de pensioentoezeggeing niet eenzijdig worden gewijzigd en als je wilt kun je dus in de oude regeling blijven.

• HuubL

Je betaalt 1,5% over het deel van je deeltijdsalaris dat ligt boven de eerste 12.000 van je salaris.

De verzekering van nabestaandenpensioen is vaak afgeeid van het (bereikbare)ouderdomspensioen; je hebt dus gelijk dat je keuze voor eindloon of middelloon gevolgen kan hebben voor dat nabestaandenpensioen (partner en kinderen(; ook dan is middelloon voor jouw nabestaanden nu gunstiger.

Als je het zeker wilt weten, print dan je vragen en onze antwoorden even af en ga naar personeelszaken of een andere deskundige; bijv. degene die bij die presentatie aanwezig was. En leg het even voor. Het is ook in het belang van de werkgever dat jij goede keuzes maakt in je arbeidsvoorwaarden. Goede werkgevers houden van medewerkers die zich wendbaar en weerbaar tonen en die interesse hebben in de arbeidsvoorwaarden. En las jij het allemaal snapt kun je je collega's helpen.

succes