prepensioen en ziekenfondspremie

• kees

Pensioenfondsen houden van het gemak. Voor zichzelf dan, wel te verstaan. Als je pensioen gaat ontvangen moet je een inlichtingenformulier invullen en één van de vragen is of je ziekenfonds of particulier verzekerd bent. Gaat het om prepensioen en ben je al ziekenfondsverzekerd dan staat nog helemaal niet vast dat je over dat pensioen ook ziekenfondspremie moet betalen.

De vraag wordt gewoon in veel te simpele bewoordingen gesteld. Eis in dat geval van het pensioenfonds dat de vraag wordt gesteld zoals het CvZ dat in de handleiding “Pensioen en ziekenfonds” voorschrijft.

• HuubL

He; hier kunnen we wat leren!

En hoe luidt de vraag dan Kees?

• kees

1. Bent u thans ziekenfondsverzekerd?

Indien “Nee” dan naar A

2. Komt het vervroegde pensioen voort uit een dienstbetrekking die de dag voor het

ingaan van het pensioen eindigde?

Indien “Ja” dan naar 5

3. Is aan het einde van de onder 2. bedoelde dienstbetrekking en tot aan de

ingang van het vervroegde pensioen een WW-, VUT- of bijstanduitkering

toegekend?

Indien “Ja” dan naar 5

4. Bent u ziekenfondsverzekerd op grond van een ander vervroegd pensioen?

Indien “Nee” dan naar A

5. Komt het totaal van vervroegd pensioen en andere verzekeringsplichtige

uitkeringen boven E 33000?

Indien “Ja” dan naar A.

Indien “Nee” dan naar B.

———————————————

A. U bent uit hoofde van vervroegd pensioen niet ziekenfondsverzekerd en over

de de pensioen-uitkering geen premie verschuldigd.

B. U bent uit hoofde van vervroegd pensioen ziekenfondsverzekerd en over de

de de pensioen-uitkering premie verschuldigd.

———————————————

• HuubL

Volgens mij heeft de pensioenuitvoerder genoeg aan de vraag of je nu ziekenfondsverzekerd bent. Immers vraag 5 kan de uitvoerder zelf beoordelen. Net zoals eventuele vut-aanvullingen. Slechts bij premievrije prepensioenen kan de uitvoerder niet beoordelen of er tussentijds een ww oid heeft bestaan.

Daarnaast begrijp ik niet dat de uitvoerder het zichzelf makkelijker zou maken als er onvoldoende vragen bij de kandidaatgepensioneerde gelegd worden.

Huub

• kees

Mijnheer Jansen werkt nu nog halve dagen in loondienst, verdient 16000 euro en is ziekenfondsverzekerd. Uit een dienstbetrekking die hij tien jaar geleden vaarwel zei krijgt hij nu, op 62 jarige leeftijd, een pensioen van 12500 euro.

Volgens jou heeft de pensioenuitvoerder genoeg aan de vraag of je nu ziekenfondsverzekerd bent. Die vraag legt hij ook aan Jansen voor en die zegt op die uiterst simpele vraag natuurlijk: “Ja, ik ben ziekenfondsverzekerd”.

De pensioenuitvoerder gaat nu dus op het pensioen 12500 x 8,2% = ruim 1000 euro ziekenfondspremie inhouden. Terwijl Jansen geen duppie (!!!) hoeft te betalen. Immers kan hij vraag 2 tot en met 4 met “nee” beantwoorden.

Op de rest van je betoog ga ik maar niet in.

• kees

De informatie kom je tegen in deze handleiding. Met name de punten 2.1.1 en 2.2.1.

http://www.cvz.nl/resources/Pensioen%26Ziekenfonds2005_tcm13-4045.pdf

• HuubL

Ik herhaal:

Slechts bij premievrije prepensioenen kan de uitvoerder niet beoordelen of er tussentijds een ww oid heeft bestaan.