Pensioenplan

• Rob

Kan iemand mij uitleg geven op mijn vraag. Ik heb een normale spaarloonregeling en een toenmalige premie-spaarloonregeling omgezet in persoonlijke pensioenplannen met winstdeling. De eerste wordt gedeblokkeerd en wordt voor het grootste gedeelte in een pensioenplan gestort. De premie-spaarloonregeling bestaat niet meer maar het pensioenplan loopt in mijn geval tot 2022 en de premie bekostig ik al een aantal jaren zelf. De polisvoorwaarden lezende kan deze verzekering niet worden afgekocht, beleend, vervreemd of tot voorwerp van zekerheid dienen. Toch rijst bij me vraag; Kan ik van dit pensioenplan af op een of andere manier of zit ik er aan vast?

Alvast dank voor een ieders aandacht voor mijn vraag.

• ric

er af kun je altijd door de polissen premievrij te laten maken (dus stoppen met premiebetaling). let wel dat dan de waarde van de polis (zwaar) kan tegenvallen doordat bij premievrijmaking (stoppen van de polis) de nog niet verdiende eerste kosten (met name provisie voor de tussenpersoon) van de waarde in mindering wordt gebracht.

• HuubL

Je kunt stoppen met premiebetalen; de verzekering wordt dan premievrij; je houdt aanspraak op het opgebouwde pensioen. Meer kun je niet doen.

• HuubL

Ric; we lijken wel vaker tegelijk te antwoorden; grappig.

Huub

• ric

inderdaad frappant ja. dat heb je met die pensioenfreaks!

• Rob

Bedankt Huub en Ric!!.

• Sernsak

Dat heeft te maken met commissies en kosten he?