tussenpersonen

• bob

ik kan mij best voorstellen dat een tussenpersoon voor het aanbrengen van een verzekering een provisie int, maar is het eigenlijk normaal dat indien een ind.pens.polis in het geding is

deze intermediair gedurende de gehele looptijd (soms 30 - 40 jaar) 2,5% v.d.premiebedragen incasseert?

dat kost de begunstigde wèl 2,5% van het pensioen!

Gebruikelijk?

• ric

2,5% doorlopende provisie is marktconform. je kunt dan ook egdurende de gehele looptijd bij de tussenpersoon (t.p) terecht voor advies. tevens zorgt de t.p. voor een juiste administratieve afhandeling. Naast een doorlopende provisie ontvangt de t.p vaak ook afsluitprovisie. Als er geen sprake is van afsluitprovisie, dan bedraagt de doorlopende provisie zo'n 5 tot 6% van de premie.

Al met al: het gaat erom dat de beloinig nvan de tp in verhouding staat tot de geleverde diensten Vraag de tp naar zijn beloning.

• bob

bedankt, ric, voor de opheldering

verbazingwekkende cijfers overigens.

als de ass.mij. geen 5% provisie betaalt dan zou mag ik aannemen het pensioen 5% hoger kunnen zijn ?

Bij een modaal(?) opgebouwd pensioentje van een 16.000 Eu

en de goede man/vrouw haalt nog 15 jaar, dan kost hem/haar dat 12.000 Eu.

Daar moet nogal wat tegenover staan !

• ric

zo is het ook , maar staar je niet blind op kosten. bij dergelijke polissen tikt het rendement veel harder door dan kosten. naast kosten wordt door verzekeraars ook zgn ebheerskosten in rekenign gebracht (vaak tlv van het spaarsaldo; gemiddels cirac 0,5%) en ook aan-en verkoopkosten (gemiddels 1% ten laste van de premie).

er zijn verzekeraars die zonder tussenpersonen werken (FBTO, centraal Beheer, OHRA), maar of ja daar in toitaliteit ebzien (kwaliteitet dienstverlening, prijs/prestatie product) beter af ben, is de vraag.

• Sernsak

Misschien niet, maar 5% slecter af zijn is misschien het ontbreken van de vraagbaak, wat de TP natuurlijk voornaelijk is, wel waard