Bij echtscheiding wordt het opgebouwde pensioen verdeeld wordt over de twee exen. Standaard is dat de pensioen-uitkering bepaald wordt door degene die het pensioen opbouwt, zowel de startdatum als de duur (tot overlijden van degene die het pensioen heeft opgebouwd).
Nu kun je kiezen voor conversie. Hierbij krijgt elke ex zijn/haar deel en is de uitkering (start en duur) onafhankelijk.
Dit staat overal keurig beschreven. Wat ik mis is wat de consequenties zijn van de keuze wel of geen conversie.
Als ik het goed begrijp is conversie gunstiger voor degene die geen pensioen heeft opgebouwd, en is de standaard regeling gunstiger voor degene die het pensioen heeft opgebouwd:
(1) als degene die pensioen heeft opgebouwd eerder overlijdt dan behoudt de ander bij conversie zijn/haar pensioen en zonder conversie verliest hij/zij dat. Voor degene die het pensioen heeft opgebouwd maakt het uiteraard niet uit.
(2) als degene die pensioen heeft opgebouwd later overlijdt dan verandert er bij conversie niets, maar zonder conversie krijgt hij/zij het gehele pensioen (een motief volgens Baantjer…). Voor de ander maakt het uiteraard niets uit.
Klopt dit, of mis ik iets? Overigens kan het nadeel van geen conversie voor de geen pensioen opbouwende partner wat verlicht worden als er sprake is van bijzondere nabestaanden pensioen. Maar als dat er niet is dan lijkt me de keuze voor ieder duidelijk (en tegenstrijdig)