Conversie van pensioen bij echtscheiding

• Do.

Bij echtscheiding wordt het opgebouwde pensioen verdeeld wordt over de twee exen. Standaard is dat de pensioen-uitkering bepaald wordt door degene die het pensioen opbouwt, zowel de startdatum als de duur (tot overlijden van degene die het pensioen heeft opgebouwd).

Nu kun je kiezen voor conversie. Hierbij krijgt elke ex zijn/haar deel en is de uitkering (start en duur) onafhankelijk.

Dit staat overal keurig beschreven. Wat ik mis is wat de consequenties zijn van de keuze wel of geen conversie.

Als ik het goed begrijp is conversie gunstiger voor degene die geen pensioen heeft opgebouwd, en is de standaard regeling gunstiger voor degene die het pensioen heeft opgebouwd:

(1) als degene die pensioen heeft opgebouwd eerder overlijdt dan behoudt de ander bij conversie zijn/haar pensioen en zonder conversie verliest hij/zij dat. Voor degene die het pensioen heeft opgebouwd maakt het uiteraard niet uit.

(2) als degene die pensioen heeft opgebouwd later overlijdt dan verandert er bij conversie niets, maar zonder conversie krijgt hij/zij het gehele pensioen (een motief volgens Baantjer…). Voor de ander maakt het uiteraard niets uit.

Klopt dit, of mis ik iets? Overigens kan het nadeel van geen conversie voor de geen pensioen opbouwende partner wat verlicht worden als er sprake is van bijzondere nabestaanden pensioen. Maar als dat er niet is dan lijkt me de keuze voor ieder duidelijk (en tegenstrijdig)

• ric

bij conversie wordt het bijzonder nabestaandenpensioen + 50% van het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen omgezet (geconverteerd) in een zelfstandig recht op ouderdomspensioen tbv de (ex) partner, welke dus onafhankelijk is van het leven/overlijden van de pensioenopbouwer.

indien niet wordt geconverteerd, dan heeft de (ex) partner bij overlijden voor de pensioendatum van de penbsioenopbouwer alleen recht op een bijzonder nabestaandenpensioen. indien de pensioenopbouwer leeft op de pensioendatum, dient hij de ex partner toekomende (wellicht geindexeerde) ouderdomspensioen uti te keren aan de ex partner. bij overlijden na de pensioendatum stopt de uitkering van het ouderdomspensioen en gaat het bijzonder nabestaandenpensioen in.

indien bij niet conversie, de ex partner eerder overlijdt dan de pensioenopbouwer, komt de “verdeelde” pensioenen weer “terug”naar de pensioenopbouwer.

in dien wel wordt egconverteerd en de ex partner komt te overlijden is de pensioenopbouwer de “verdeelde” pensioenen kwijt.

dus vanuit d eopztiek van de pensioenopbouwer, zou “niet comnversie”de voorkeur verdienen en vanuti d eoptiek van de ex partner zou conversie beter zijn (je wilt immers niets meer te maken hebben met je ex lijkt mij zo), maar bij overlijden is er dus geen aanspraka meer op ene bijzonder nabestaandenpensioen, maar dat heb je ook niet nodig want als ex partner mote je immers ook al in je eigen levensonderhoud voorzien.

.

• HuubL

Lijkt me niet juist wat ik hier lees.

Als de conversie actuarieel zuiver wordt doorgevoerd (en daar moet ik toch van kunnnen uitgaan) zal niemand door de conversie - statistisch gezien - schade of voordeel hebben, ook de pensioenuitvoerder niet!!.

Wat is nml het geval? Als de ex- bijv. 100 moet krijgen aan verevend OP wordt er door de conversie minder dan 100 gekort (bijv. 97) op zijn 100% pensioen. De contante waarde van het verschil van 3 is precies de waarde die je kunt toerekenen aan de mogelijke kans dat de ex voor de deelnemer overlijdt.

Anders gezegd: de contante waarde van het 3 euro hogere pensioen is precies gelijk aan de koopsom voor een nabestaandenpensien van 100 dat (vanaf de pensioendatum) wordt uitgekeerd als de ex-ega vóór de deelnemer overlijdt of is overleden; een soort contraverzekering zou je kunnen zeggen.

Dit is natuurlijk theorie, maar dat zijn alle verzekeringen als basis; in de praktijk zal deze 3 euro waarschijnlijk de deelnemer er niet van overtuigen dat de conversie voor hem/haar neutraal uitwerkt.

Als de deelnemer overigens een vrouw is, die ook nog veel jonger is dan de mannelijke ex-partner zal de korting op de 100 natuurlijk veel hoger uitvallen.

Huub

• HuubL

Ik citeer nog wat uit eigen werk (heeft betrekking op de wenselijkheid van conversie):

Conversie is alleen mogelijk bij echtscheiding of ontbinding van wettelijk partnerschap, want alleen dan wordt ook een deel van het nabestaandenpensioen toegewezen aan de ex-partner!

Stel, de man is de pensioenopbouwende deelnemer en de vrouw is de degene die recht heeft op verevening. We kunnen dan stellen dat conversie de volgende ingrijpende gevolgen heeft:

• Bij overlijden van de man in de pensioenregeling is er geen nabestaandenpensioen voor de vrouw. Het hangt dus van de economische zelfstandigheid van de vrouw af of dit risico genomen kan worden.

• Bij overlijden van de vrouw verandert er niets in de aanspraak op ouderdomspensioen van de man. Dit zou de man ertoe kunnen verleiden om medewerking aan conversie te weigeren. Het feit dat hij het voordeel van vooroverlijden mist wordt echter (actuarieel gelijkwaardig) gecompenseerd door de geringere aftrek die zijn ouderdomspensioen voor hem levenslang ondergaat. Als gevolg van de conversie wordt dus zijn ouderdomspensioen hoger! Dit is fair.

Je zou samenvattend kunnen stellen dat economisch zelfstandige partners tot conversie zouden moeten overgaan omdat:

• de ex-partners daardoor geheel los van elkaar komen;

• de pensioenaanspraak van de vrouw levenslang gelijkmatig zal blijven (er wordt immers nooit een weduwenpensioen aan toegevoegd);

• de pensioenaanspraak van de man na ingang van het pensioen levenslang gelijkmatig en hoger blijft (het pensioen zal immers niet stijgen als de vrouw voor hem overlijdt).

Ingeval bij de echtscheiding de levensverwachting van de man echter voorzienbaar veel geringer is dan gemiddeld kan worden verwacht, dan is conversie pensioentechnisch te ontraden.

De problematiek speelt evenzeer ingeval van ontbinding van wettelijk geregistreerd partnerschap.

Voor de eenvoud in het spraakgebruik en omdat deze situatie toch nog het meest voorkomt, is hierboven voor de genoemde rolverdeling gekozen. Het zal duidelijk zijn dat in de omgekeerde rolverdeling dezelfde stellingen geldig blijven. De actuariële effecten van conversie in omgekeerde rollen zullen wel anders zijn.

• Do.

Bedankt Huub, de kneep zit hem dus in de geringere aftrek van degene die het pensioen opbouwt. Gek dat dit nergens bij de uitleg over conversie genoemd wordt…..

Do.

• HuubL

Do; in de populaire uitleg van conversie komt dit moeilijke stukje niet aan de orde. Het kan/moet blijken uit de offerte die je kunt vragen voor een conversie.

Huub