geen pensioen

• Jeroen

Ons bedrijf kent geen CAO, dus heb ik tot nu toe geen pensien opgebouwd.

Ik wil graag wat doen om toch nog een beetje op mijn oude dag te kunnen genieten. Wat kan ik het beste doen om toch nog wat geld te sparen voor mijn pensioen? Het hoeven geen grote bedragen te zijn maar zo,n 1200 euro (huidige maatstaf) per maand is voldoende. Ik ben inmiddels 40 jaar dus heb nog zo"n 25 jaar te gaan.

• Oscar

Ben je getrouwd of alleenstaand? Je krijgt nl. AOW als je 65 bent (als dat in de komende 25 jaar niet veranderd tenminste)

Als alleenstaande krijg je zo'n EUR 830 netto per maand

Als gehuwde krijg je beide vanaf je 65e ca. EUR 577

Heb je een partner dan heb je vanaf het moment dat jullie beide 65 zijn dus ca. EUR 1154 netto per maand excl. vakantie toeslag. Dan valt dat pensioengat dus wel mee.

Ben je alleenstaand dan krijg je EUR 830 netto per maand dus kom je ongeveer EUR 370 te kort. In dit geval moet je als de wiedeweerga gaan sparen, want nu al zal je zo'n 110 euro per maand (bruto dus aftrekbaar mits de fiscale ruimte dat toelaat) aan de kant moeten zetten.

Is je partner een stuk jonger dan mis je tot zij 65 wordt haar AOW.

Een goed advies kan ik pas geven als ik je financiele situatie en wensen ken. Stuur me maar een mailtje als je meer wilt weten.

• Jeroen

Ik ben getrouwd, maar wil toch iets extra's als ik 65 ben, zeg maar ong. 200 euro per maand. Op welke manier kan ik dan het beste sparen om dit bedrag maandelijks vanaf mijn 65e (naast m'n AOW) te krijgen? Rekening houdend met belastingvoordeel etc. Overigens werkt mijn vrouw (40 jaar) niet, dus zij heeft ook geen pensioenopbouw.

• Jochem

Misschien is een lijfrenteverzekering een iets betere oplossing.

Praat er eens over met uw verzekeringstussenpersoon.

Succes

• Ric

Kunt u niet bij uw werkgever aan de orde stellen of het invoeren van een pensioenregeling (waar de werkneres ook aan mee gaat betalen) tot de mogelijkheden zou behoren ? Wellicht kunt u uw werkgever bewegen vrijblijvende offertes aan te vargen bij een aantal verzekeraars ofwel dat hij een adviseur in de arm neemt. Niet geschoten, mis geschoten, zou ik zeggen.

• Oscar

Heb je een spaarloonregeling? Zo niet, dan deze aanvragen en dit geld direct doorzeten naar een lijfrente. Afhankelijk van de belastingschijf waarin je terecht komt kun je zo ca. 88 euro sparen terwijl het je ca. 30 euro netto per maand kost. Mits dit binnen je fiscale ruimte valt.

Stuur me een mailtje als je hulp/advies wilt.

Groeten,

Oscar

• Oscar

Een pensioenregeling via de werkgever is alleen interessant als de werkgever meebetaalt, anders ben je veel beter af met een lijfrente.

• Simon Kabelfoon

En hoeveel belasting ga je straks betalen???? (Kortom wat is het werkelijke fiscale voordeel bij een lijfrenteverzekring?)

Weegt dit “voordeel” op tegen het rendement in zo'n lijfrentepolis???

Goed vergelijken en serieus een afweging maken of “netto-sparen/-beleggen” niet een beter alternatief is.

Hou je bovendien de volledige beschikking over het opgebouwde vermogen, waar je met lijfrente fors beperkt wordt in “bewegingsvrijheid”.

• Jeroen

Als ik het goed begrijp is de premie die ik jaarlijks betaal aan een lijfrenteverzekering aftrekbaar van de belasting, maar moet ik aan het het eind van de rit over het vermogen dat ik gespaard heb belasting betalen. Bij “gewoon” sparen heb ik geen jaarlijks belastingvoordeel, maar hoef ik er aan het eind geen (minder) belasting over te betalen. Of is het anders?

• Simon Kabelfoon

Over de opgebouwde waarde in een lijfrenteverzekering betaalt u aan het eind van de rit geen belasting.

Wel bent u verplicht (da's dus gelijk een bestedingsbeperking t.o.v. netto-spaargeld)van dat vermogen een lijfrente aan te kopen en die lijfrente is als inkomen belast met IB.

Netto-spaargeld is overigens ook niet vrij van belastingen, want boven een bepaald drempelbedrag betaalt u daar 1,2% vermogensrendementsheffing per jaar.